Belföld

Szembe a sztrádán: Hiányzik a KRESZ-ből a védelem

Az utóbbi időben megszaporodtak a forgalommal szemben hajtó autók hibájából bekövetkező tragédiák. Az okokat nem ismerjük, a szakember szerint hatalmas táblákra lenne szükség.

Forgalommal szemben hajtott szerda hajnalban egy autó az M6-os autópályán Budapest felé. Öt óra körük frontálisan ütközött, a szabálytalanul közlekedő kocsi három utasa szörnyethalt, a másik sofőr könnyebb sérülésekkel megúszta. Az áldozatokat tűzoltók vágták ki a felborult járműből. Egyelőre nem tudni, miért hajtottak forgalommal szemben, fogyasztottak-e alkoholt, drogot (az egyik áldozatot még azonosítani sem sikerült), a baleset mindenesetre kísértetiesen hasonlít Arnóth Sándor fideszes képviselő tragédiájához.

Püspökladány polgármestere két hete, március 17-én, hajnalban ütközött. Miskolc felé tartott az M3-ason, szabályosan, amikor a 42-es kilométerkőnél karambolozott. A vétkes férfi a fenti esethez hasonlóan forgalommal szemben hajtott. Arnóth, a sofőrje és a vétkes vezető meghalt. A politikus kocsijának egy kisteherautó is nekicsapódott, az abban ülők megúszták. Azóta kiderült: a balesetet okozó aszódi férfi ittas volt és öngyilkosságról lehetett szó. Az autópályán fordult meg és 8-9 kilométert is haladt a forgalommal szemben, mielőtt ütközött volna.

A legutóbbi. Fotó: MTI

A legutóbbi. Fotó: MTI

Látszólag ide kapcsolódik egy harmadik eset is: tavaly novemberben egy 18 éves próbaidős mentős valószínűleg eltévedt, amikor barátaival utazott haza, és véletlenül a rossz oldalon hajtott fel a Lágymányosi hídra. Itt összeütközött a Posta teherautójával. Három fiatal meghalt, hárman megsérültek, a sofőr úszta meg a legkönnyebb sérülésekkel – ő egyébként nyolc évet is kaphat. A fiú és barátai egy néptáncegyüttes tagjai voltak.

Bár mindhárom esetben ugyanaz okozta a tragédiát, a Lágymányosi hídon teljesen másról volt szó – mondta az fn.hu-nak Alföldy Miklós, a Közlekedéstudományi Intézet szakértője (KTI). Ez ugyanis nem gyorsforgalmi út, és egyértelmű, hogy a helyismeret hiányáról volt szó, azaz a fiú eltévedt. Ennek ellenére lehet, hogy megmentette volna őket a látható és egyértelmű jelzés a forgalom irányára vonatkozóan. Nemzetközi példákon látszik, hogy ez javít a helyzeten, a baj az, hogy a KRESZ nem ismeri az erre hivatott nagyméretű táblákat – fogalmazott Alföldy. Nem feltétlenül kell a szabályozás részévé tenni ezeket, de akár mindegyik gyorsforgalmi le- és felhajtóhoz kihelyezhetnék a feltűnő jelzéseket. „Ártani legalábbis nem árhat” – mondta.

A szakértő szerint nem egyértelmű, hogy tendenciáról van szó csak azért, mert több ilyen eset is történt egymás után. A tragédiák hátterét nem ismerik pontosan, nem tudni például, hogy a szerda hajnali balesetet hogy történhetett, valószínűleg azonban inkább véletlen egybeesésről van szó. „Azt legalábbis semmiképpen sem merném mondani, hogy ezentúl ez lesz.” Azért nehéz erről konkrét megállapítást tenni, mert nem ismerik a látenciát, azaz nem tudni, hány sofőr véti el az irányt az autópályán. Évente nagyjából egy-egy haláleset történik emiatt. Valószínű, hogy mostanában nem tévedtek el többen, mint szoktak, egyszerűen többen jártak szerencsétlenül. „Amikor az M0-ás még elválasztó elemek nélkül működött, rendre lehetett egyik sávból a másikba átforduló autókat látni” – emlékezett vissza Alföldy. A KTI mindenesetre kutatást kezdeményez, hogy feltárják a látenciát és az okokat.

Az autópályát működtető társaság nem nyilatkozik

Amíg a rendőrségi vizsgálat nem zárul le, addig nem tudunk nyilatkozni, mert nem ismerjük a baleset pontos, minden részletre kiterjedő okait – mondta Belle Örs, az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. műszaki igazgatója az MTI megkeresésére. Mindössze annyit közölt: a társaság honlapján közleményt jelentettek meg. Ebben egyebek mellett az áll, hogy “a baleset körülményeit a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság iváncsai alosztályának illetékesei szakértők bevonásával vizsgálják, az M6 Duna Zrt. szakemberei is segítik a hatóságok munkáját.” A műszaki igazgató arra a kérdésre nem kívánt válaszolni, hogy az iváncsai felhajtónál mennyire egyértelműek a közlekedési viszonyok.

Az ilyen súlyos balesetek megelőzésére az elmúlt hónapban úgynevezett tenyértáblákat helyezett ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. azokon a fővárosi felhajtó csomópontokon, amelyek fokozottan veszélyesek. A másfél négyzetméteres táblákat híd-, autópálya- és osztott pályás útra felhajtó csomópontokon helyeztek ki. Az Ausztriában már bevált táblákon a neonsárga alapon egy fekete tenyér látható, a közepén behajtani tilos jelzéssel, valamint “STOP!” felirattal.

A tenyértáblákat a Lágymányosi hídnál történt baleset után állították fel.

—-Kronológia—-

Az MTI sajtóadatbankja alapján 2010-ben feltűnően megszaporodtak a hasonló balesetek. Addig pár évente, évente egy-egy esetről számoltak be a hatóságok.

2003. november 14-én ömeges ütközés történt az M1-es autópályán Bábolna közelében, amikor egy autó a forgalommal szemben haladt, s emiatt több jármű karambolozott. A baleset során egy ember sérült meg könnyebben. 2006. szeptember 7-én a forgalommal szemben vezette autóját az M7-es autópályán egy idős férfi, aki elől a 85. kilométernél egy autós még ki tudott térni, a következő autó azonban az árok melletti vadvédőrácsba csapódott. Az autóban utazók közül ketten súlyosan, egy ember könnyebben megsérült. A balesetet követően az idős férfi a forgalommal szemben továbbhajtott, és két kilométerrel távolabb egy másik személyautóval is összeütközött; ebben az ütközésben az idős férfi könnyebben megsérült.

2008. január 8-án rontálisan összeütközött egy menetiránnyal szemben közlekedő személygépkocsi és egy román autóbusz az M7-es autópálya Nagykanizsa felé vezető oldalán, a 125-ös kilométerszelvénynél; a személyautó vezetője a helyszínen életét vesztette. 2009. július 14-én két személygépkocsi ütközött frontálisan az M5-ös autópályán Lajosmizse közelében, mert egy olasz rendszámú autó a forgalommal szemben haladt. Egy személygépkocsi az autópályán éppen egy kamion előzésébe kezdett, amikor a szemből érkező, olasz rendszámú autóval ütközött. Az összeroncsolódott járművek közül a vétlen személygépkocsiban két ember megsérült meg.

Fotó: MTI

Fotó: MTI

2010. január 10-én a helyszínen meghalt annak az autónak a vezetője, aki személygépkocsijával a forgalommal szemben haladva egy tehergépkocsival frontálisan ütközött Kecskemét mellett az M5-ös autópályán a Budapest felé vezető oldalon. A személygépkocsikat szállító tehergépkocsi keresztbe fordult az autópályán, és az álló szerelvénybe több személygépkocsi is beleszaladt. 2010. július 5-én felborult és kigyulladt egy kamion az M6-M60-as autópályán Bóly közelében, miután a jármű három szalagkorlátot szakított át, és csaknem kétszáz méteren keresztül a forgalommal szemben haladt az autópályán. A kamion akkor borult fel, amikor a sofőr hirtelen elrántotta a kormányt, de a vezető még időben ki tudott ugrani. A kamion több száz liter üdítőt szállított, s kigyulladtak a műanyag palackok is. A balesetet vélhetőleg az okozta, hogy a jármű vezetője elaludt vezetés közben. A sofőr csak könnyebben sérült meg.

2010. október 7-én halálos baleset történt az M7-es autópálya 207-es kilométernél, Nagykanizsa keleti lehajtójánál, amikor egy személygépkocsi a forgalommal szemben haladt az autópályán. A jármű egy vele szemben szabályosan közlekedő nyerges vontatóból és az ahhoz kapcsolt félpótkocsiból álló járműszerelvény bal oldalának ütközött, ezt követően pedig egy mögötte érkező másik nyerges vonatónak vágódott. A személyautót vezető férfi a helyszínen életét vesztette. 2010. november 18-én három fiatal meghalt, három súlyosan megsérült, amikor a Lágymányosi híd budai hídfőjénél egy személygépkocsi a forgalommal szemben hajtott fel a hídra, ahol összeütközött egy tehergépkocsival. A teherautó a személygépkocsi bal oldalába csapódott, s az autóban utazók beszorultak a roncsok közé. Az áldozatok és a sérültek a Jászság Népi Együttes tagjai voltak.

2011. március 16-án az M3-as autópálya 42-es kilométerénél, a fővárosból kifelé vezető oldalon egy autó a forgalommal szemben hajtott fel az autópályára, ahol frontálisan ütközött egy szabályosan közlekedő személygépkocsival. A balesetben elhunyt a vétlen személygépkocsi vezetője és az abban utazó Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere is. A vétkes autó elhunyt vezetője – mint később a vizsgálat kimutatta – ittas volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik