Belföld

A valóságshow és az emeltdíjas sms

A valóságshowknak köszönhetően terjed az interaktív tévézés. Itthon egyelőre nem Szilveszter-szindrómáról van szó, ám egy-egy szavazás során nálunk is több százezer sms érkezik.

Magára valamit is adó tévéshownak már nemcsak e-mail címe, hanem emelt díjas telefonszáma is van. Sőt, az interaktív televíziózás jegyében a nézők
A valóságshow és az emeltdíjas sms 1

nem csupán játszhatnak, szavazhatnak mobiltelefonjuk segítségével, hanem valóságshow-kban üzeneteket küldhetnek, zenei csatornákon új számokat kérhetnek, játékok során pedig vetélkedhetnek nézőtársaikkal. Az igazi boomot a valóságshowk hozták meg, hiszen itt a játék kimenetele a nézők szavazata alapján dől el.

Európai trend 

A Gartner friss felmérése szerint Franciaországban a fiatalok 20, Nagy-Britanniában 11, Németországban pedig 9 százaléka küldött már emeltdíjas sms-t tévéshowba. 

Szóljon bele!

Kifejezetten jövedelmező a mobilszolgáltatókra nézve, hogy az emberek tévénézős foteljükben mobiltelefonjukkal üldögélnek. Nagy-Britanniában a Big Brother legutóbbi, harmadik sorozata 5,4 millió sms-t kapott, ami pénzben kifehezve 1,35 millió font, azaz 2,1 millió dollár. A német MTV „Videoclash” című műsora, amelyben a nézőknek két videó közül kell a nekik tetszőt kiválasztani, óránként rendszeresen 40 ezer sms-t kap, darabját 0,3 eurós áron – írja az Economist.

A tévéshowk indikálta emeltdíjas sms-ek ma már a nyugati mobilszolgáltatók nem hangtípusú bevételeinek jelentős hányadát képviselik, a brit mmO2 például júliusban a Big Brother nagy sikerére hivatkozva közölt a vártnál jobb pénzügyi eredményeket. A szolgáltatók egyébként egy-egy emeltdíjas sms-ből származó bevétel 40-50 százalékát vágják zsebre, míg a fennmaradó részen a tévécsatorna, a produkciós iroda és az egyéb technikai háttérért felelős cégek osztoznak.

Szép hasznot hozó sms-ek 

Ezek az arányok nem mindenkinek tetszenek. A holland Big Brothert készítő Endemol produkciós iroda például saját adatbáziást épít a szavazásokban résztvevő mobilosokról, a következő lépés pedig a közvetlen számlázás lesz.

Az interaktív televíziózás felfutásához nagyban hozzájárult a négy-öt-hat jegyű, minden mobilhálózathoz megfelelő rövidkódok bevezetése. Sőt, a piac növekedése érdekében egyes mobilcégek ennél tovább is léptek: a francia Orange például nyilvánosságra hozta az emeltdíjas sms-ek megosztásáról vallott politikáját, hozzájárulva ezzel az átláthatóbb piaci viszonyok megteremtéséhez.

Hol a határ? 

„A valóságshowk révén valóban hatalmas ugrás következett be az emeltdíjas-sms-ek forgalmában, ám ez még messze nem a piac teteje” – véli Király István, a Pannon GSM marketing igazgatója. Szerinte a tartalomszolgáltatók egyelőre még nem igazán aktívak, nem használják ki, hogy az emberek számos információért hajlandóak lennének fizetni. Az MMS széleskörű elterjedése szempontjából is kulcsfontosságú a jó minőségű, érdékes tartalmak megjelenése. 

Itthon messze még a Szilveszter-szindróma

A valóságshowk megjelenése itthon is alaposan megdobta az emeltdíjas sms-ek forgalmát. Egy-egy kiválasztás során a Big Brotherbe és a Való Világba több százezer érkezik. Ennél ugyan kisebb mértékben, de népszerű a telefonálók körében a Filmmúzeum Állatvilág című, alacsony költségvetésű, szellemdús valóságshow-paródiája is.

„A valóságshowk szavazásai messze vannak még a Szilveszter-szindrómától, amikor éjfél és egy óra között több millió ember igyekszik boldog új évet kívánni egymásnak. Természetesen a döntések előtti órákban itt is jelentősen felfut a forgalom, de mivel több napon is lehet a szavazni, az sms-forgalom egyenletesebben oszlik el” – mondja Takács Zoltán, a Vodafone szolgáltatásfejlesztési igazgatója. (70-es számra szavazhat az, aki a Való Világ sms-falára akar üzenni, valamint mind a Való Világ, mind a Big Brother ház kémvonalához ezt a szolgáltatót kell hívni.) 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik