Belföld

Sörüzlet – mit iszik a Szfinx?

A holland Heineken 287 millió dollárt ajánlott készpénzben Egyiptom egyetlen sörgyáráért , a monopolhelyzetben lévő Al Ahram Beverages Co.-ért. Az egyiptomi gyár termékei közé tartozik a Bira Stella is.

A Heineken ajánlata az Al Ahram Beverages Co. (ABC) egyiptomi cég felvásárlására körülbelül másfélszerese az ABC piaci Sörüzlet – mit iszik a Szfinx? 1kapitalizációjának (tőzsdei értékének). A 200 millió dollár alatti kapitalizációjú Al Ahram azonban így is a kairói és alexandriai tőzsde 25 legértékesebb vállalata közé tartozik.

A Heineken MagyarországonA Heineken a ’90-es évek elejétől lépett be az átalakulóban lévő kelet-európai piacokra. Elsőként a magyar lehetőségeket térképezték fel. Az akkor működő hét sörgyár közül a Komáromi Sörgyár Rt.-t (azóta Amstel Sörgyár Rt.) vásárolták meg. Először a részvények többségét szerezte meg a Heineken, majd néhány éven belül, további beruházások után, a teljes tulajdon holland kézbe került. A Heineken márka magyarországi főzése 1999 óta folyik (korábban csupán import változatot lehetett kapni).

A sörmonopolista

A 105 éves egyiptomi társaság, amelyet 1997-ben privatizáltak, még soha nem volt veszteséges. Az ABC tavaly vált az egyiptomi sörgyártás kizárólagos képviselőjévé: 2001. márciusában felvásárolta egyetlen konkurensét, az El Gouna Beverages nevű társaságot.

A Heineken mostani felvásárlási ajánlata feltételhez van kötve: a holland sörgyártó csak akkor érvényesíti vételi igényét, ha sikerül megszereznie az ABC részvényeinek legalább 76 százalékát. Ugyanakkor a Heineken ajánlata kapóra jött az Al Ahramnak, minthogy nemrégiben bejelentette: stratégiai befektetőt keres, méghozzá olyat, aki többségi tulajdont akar szerezni.

Sörüzlet – mit iszik a Szfinx? 2Megaüzletek

A Heineken bejelentése előtt felfüggesztették az egyiptomi tőzsdén az ABC részvényeit. A letéti jegyekkel (Global Depositary Receipts) folytatott londoni kereskedésben 24 százalékkal ugrott meg az Al Ahram árfolyama.

Az Al-Ahram Beverages az elmúlt időszakban négy nagyobb üzletet kötött: a privatizáció óta egyiptomi gyártásra és disztribúcióra különböző sörgyártókkal és üdítőital-készítőkkel hozott létre megállapodásokat. A dán Carlsberggel, az ír Guinness-szel, az amerikai RC Colával és a holland-brit Unileverrel is tető alá hozott különböző ügyleteket. Az Unileverrel például a Lipton Ice Tea gyártásáról állapodott meg az ABC.

Egyiptom, a sör őshazájaKevesen tudják, hogy Egyiptom a sör egyik őshazájának is tekinthető: már az ókorban ismerték ezt az italt, s akkor még – arabok és muzulmán hit híján – ők is szívesen itták. Persze az a sör nemigen hasonlítható a maihoz! Elképesztően rossz íze volt – kutatások, illetve az eredetihez hasonló, “rekonstruált” körülmények között végrehajtott kísérletek szerint. Az egyiptomiak ugyanis árpacipókat törtek darabokra, majd azokat egy edénybe helyezték, vizet öntöttek rá (meg további adalékanyagokat tettek hozzá), és hagyták erjedni az egészet. Az eredmény iszonyatos volt, de – úgy tűnik – piramisépítéskor nem esett rosszul a védőital.

Tiltott gyümölcs – édes méz

Az egyiptomi sörfőzde tavaly 23 százalékos adózás előtti profitnövekedésről számolt be, nyeresége meghaladta a 20 millió dollárt. A cég annak ellenére ért el ilyen jó eredményt, hogy a szeszesitalok forgalmazása az észak-afrikai ország 26 tartományából 18-ban tiltott.

Az El Gouna nevű társaság felvásárlása óta az ABC tovább gyártja a Sakkara nevű sört, ezenkívül termékei közé tartozik például a Bira Stella. Különböző borokat is előállítanak az ABC-nél, minthogy megvásárolták a korábban szintén állami tulajdonban lévő üzemet, a Gianaclist, és fellendítették forgalmát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik