Belföld

A Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulásának

A FÖPT ez év februárjában beadvánnyal fordult a Legfőbb Ügyészséghez annak a vizsgálatnak a nyilvánosságra került információi miatt, ami a Fővárosi Főügyészségnek a Társulás működését, valamint a Társulás és a Centrum Parkoló Kft. közötti üzemeltetési szerződés jogszerűségét elemezte.

A Társulás tudomásul vette a Legfőbb Ügyészség március 19-én kelt válaszát, mely szerint az információk nyilvánosságra kerüléséről az Ügyészség nem tehet. A Társulás ugyancsak tudomásul vette a Legfőbb Ügyészség alábbi véleményét:

“Összefoglalva: az önkormányzati képviselő által kezdeményezett és a Fővárosi Főügyészség által megindított vizsgálatról az érintettek megfelelő időben tudomást szereztek. Az ügyészi vizsgálat során tett közbenső intézkedésben kifejtett szakmai vélemény nem tekinthető olyan érdemi állásfoglalásnak, amelyet az érintettekkel közölni kellett a fent hivatkozott jogszabályi rend szerint. Az ügyben való érdemi döntés a Fővárosi Közigazgatási Hivatal törvényességi ellenőrzési hatáskörébe tartozik. A közbenső intézkedések nyilvánossá tétele – amennyiben az jogtalan hátrányt okoz az érintetteknek – jogellenes.”

A Fővárosi Főügyészség véleményével ellentétben a Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala megállapította, hogy a Társulás

– jogképes,
– jogi személyiséggel rendelkező Társulást létrehozni szükségtelen,
– a Társulás nem lépte túl hatáskörét a Centrum Parkoló Kft.-vel létrejött üzemeltetési szerződés megkötésével.

Ezen megállapításokat alátámasztja a Közigazgatási Hivatal vizsgálatának eredményéből származó alábbi idézet:

“A Megállapodásban meghatározott feladatok álláspontom szerint feltételezik, hogy a létrehozott Társulásnak döntéshozó szerve (Társulás Tanács) legyen, mivel a Társulásban résztvevő önkormányzatok nevében és javára köt szerződéseket és lát el egyéb feladatokat, azonban a Megállapodásban foglaltak értelmében szükségtelen jogi személyiséggel rendelkező társulást létrehozni.
A Höt. idézet rendelkezései is alátámasztják azt az álláspontot, mely szerint a 9.§ alapján létrejött társulás is rendelkezik jogképességgel – így a társulásban résztvevő önkormányzatok megbízása, eseti döntései alapján a nevükben, illetőleg a javukra jogügyletek létrehozására jogosult -, nem csak a Höt. 16 §-a alapján létrejött társulás.

A rendelkezésemre álló adatok alapján megállapítható, hogy az Üzemeltetési Szerződés megkötését a Társulásban résztvevő önkormányzatok képviselő-testületei határozattal jóváhagyták. A Társulási Tanács így nem sértette meg a Höt. rendelkezéseit.
A Centrum Parkoló Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., valamint az Üzemeltető Társaság közvetlenül a Társulást létrehozó önkormányzatoknak teljesíti pénzfizetési kötelezettségeit, a be nem fizetett díjak, pótdíjak behajtása végett szintén közvetlenül a tag önkormányzatokhoz fordul. A Társulás tehát e tekintetben sem lépi túl hatáskörét.

A leírtak értelmében a Höt. 9.§-a szerint létrejött társulás is jogképes.”

A Társulás felhívja az autósok figyelmét, hogy a fizető parkolás-gazdálkodási rendszer jogszerűen működik, a parkolási díjakat és pótdíjakat a vonatkozó jogszabályok szerint meg kell fizetni.

A Társulás felkér minden érintetett , hogy tartózkodjon a vizsgálattal kapcsolatos, nem érdemi és esetenként megalapozatlan információ nyilvánosságra hozatalától, tekintettel arra, hogy ezeknek az információknak a nyilvánosságra kerülése hét fővárosi kerület önkormányzatának okozhatnak súlyos károkat.

Hutiray Gyula
soros elnök

Ajánlott videó

Olvasói sztorik