Nem volt tavaly hiány felvásárlásokban, és az akvizíciók száma – éves szinten – dinamikus bővülést jelez, az ügyletekre költött pénz folyamatosan és meredeken csökkent. Ez sok tényező együttes hatásának eredménye, a legfontosabb mégis az, hogy 2000 első negyedéve óta lejtmenetben van a technológiai szektor irányadó indexe, a Nasdaq Composite.
A “számok”, és ami mögöttük van
Így fordulhat elő, hogy az első három hónapban akvizíciós céllal elköltött 52 milliárd dollár az egész éves mennyiség 60 százalékára rúg. Innen aztán Bungee Jumper módjára a mélybe estek a számok, az egymást követő negyedévek mindegyikében a korábbinak mintegy felére csökkent az egyesülések összértéke.
A végállomást az utolsó három havi 5 milliárd dolláros érték jelentette. Ez csupán 6 százalékát teszi ki az éves összegnek. A terjeszkedési kiadások visszaesésével kézen fogva nőtt a csődök száma: az éves esetek csaknem 60 százaléka, 121 eset jutott a negyedik negyedévre. A Bungee Jumping példájára visszakanyarodva a kérdés csupán az: mikor feszül meg végre a kötél?
Az árfolyamok esése, úgy is, mint kétélű kard
Biztosan sokan felteszik most a kérdést: de hát a meredeken eső árak miért nem hozták meg a vásárlók étvágyát; miért csökken a második negyedévtől – igaz a költekezésnél jóval kisebb mértékben – a felvásárlások száma is? Például a március közepén több mint 2 milliárd dollárt érő About.com-ot októberben 690 millióért vette meg a Primedia. Hát nem csinált borzasztóan jó üzletet?
A válasz megértéséhez nem elegendő a célpontok oldaláról vizsgálni a helyzetet. A befektetők ugyanis az egész netes szektort ítélték meg rosszabbul, nemcsak a “csődközeli” cégeket. (Bár természetesen igaz, hogy utóbbiak esetében meredekebb visszaesés volt tapasztalható.)
A nászok ászai (2000) | |||
Dátum | Vevő | Célpont | Ár (ezer dolár) |
2000. 03. 07 | VeriSign | Network Solutions Inc. | 21 000 000 |
2000. 05. 16. | Terra Networks S.A. | Lycos.com | 12 500 000 |
2000. 02. 11. | Telecom Italia | Seat-Pagine Gialle | 10 000 000 |
2000. 02. 14. | WebMD Corp | Medical Manager Corp | 3 520 000 |
2000. 07. 26. | Infospace.com Inc. | Go2Net, Inc | 2 700 000 |
2000. 01. 24. | WebMD Corp. | Quintiles, Inc. (Envoy) | 2 500 000 |
2000. 03. 06. | First e-group plc. | Uno-e | 2 400 000 |
2000. 02. 14. | WebMD Corp | CareInsite, Inc. (Med. Mgr) | 1 705 000 |
2000. 07. 19. | CNET, Inc. | ZDNet/Ziff Davis | 1 600 000 |
2000. 03. 27. | Neoforma, Inc. | EquipMD | 1 586 000 |
Forrás: Webmergers.com |
Legtöbbször a vásárlók is a világhálón keresik kenyerüket, a kialkudott árat pedig az esetek többségében részvénycserével fizetik ki, így megismerhetjük az érem másik oldalát is. A zuhanó részvényárfolyamok közepette a vállalatoknak még akkor is vissza kellett fogniuk akvizíciós kiadásaikat, ha egyébként tökéletes célpontokat találtak volna a piacon.
A hagyományos cégek a háttérben maradtak
Az internetes szektor megítélésének romlása ellenére azonban továbbra is ez a vállalati kör adja az ügyletek legnagyobb hányadát. A tavalyi harmadik negyedévben a dot.com cégekre jutott a felvásárlási kiadások 85 százaléka.
Bár az utolsó három hónapra vonatkozó konkrét számok még nem ismertek, az előzetes becslések szerint továbbra is a webes társaságok tudhatják magukénak a képzeletbeli torta legnagyobb szeletét. Elmaradt tehát a hagyományos gazdaságban érdekelt vállalatok bosszúja a netes cégeken.
A kulcsszavak: elektronikus kereskedelem, B2B
Az év vége felé az első negyedévhez hasonlóan újra a figyelem középpontjába kerültek az e-commerce vállalatok. A terjeszkedési kiadásoknak 30 százaléka jutott rájuk a júliustól szeptemberig terjedő időszakban, az utolsó három hónapban ez az arány már elérte az 50 százalékot. (Az egyesülések mellett persze a csődökből is bőségesen részesedtek az elektronikus kereskedelmi cégek: a tavalyi év egészére vetítve 50 százalékkal.)
Szintén nőtt, bár nem ennyire dinamikusan, a céges ügyfeleket megcélzó business-to-business (B2B) társaságok részesedése. A tartalomszolgáltatási piac azonban visszaszorulóban van. A szektor ugyanis 83 tranzakcióval büszkélkedhetett a harmadik negyedévben, ami a kiadások 70 százalékát jelentette, de az utolsó három havi 73 felvásárlás “már csak” a költekezés 40 százalékával volt egyenértékű.
A felvásárlások nélkül még több csőd lett volna
A múlt év folyamán 210 internetes társaság húzta le a rolót (mintegy 12-15 ezer foglalkoztatottól véve el állását). Elemzők szerint ez a szám lényegesen magasabb lett volna, ha az utolsó pillanatban nem tűnik fel egy-egy “fehér lovag”. Közel száz akvizíció takar olyan helyzetet, amikor a vevő gyakorlatilag csődben lévő célpontot vett át.
A csődök számát csökkentette az is, hogy az ijedősek közül sokan “még időben” kiszálltak. A BizBuyer.com és a DeskTop.com például úgy szűnt meg, hogy még lettek volna tartalékai az életben maradáshoz.