Tudomány zöldövezet

Fajok ezrei várhatják a felfedezést ezekben a régiókban

chronowizard gasikara / Getty Images

Botanikusok egy csoportja 33 olyan sötét foltot azonosított a bolygón, ahol növényfajok ezrei várhatnak a felfedezésre – számol be róla a The Guardian. Az ismert növényvilág évről évre egyre bővül, a becslések alapján azonban több mint 100 ezer faj még nincs leírva, ezek közül sokat ráadásul a kihalás fenyeget.

A brit Kew Gardens királyi botanikus kert által vezetett, új projekt célja a világ azon részeinek azonosítása, amelyekre a vizsgálatoknak összpontosítaniuk kellene. A szakértők Madagaszkártól Bolíviáig számos ígéretes régióra bukkantak, ezzel gyorsítva fel a fajok keresését.

A Kew Gardens kutatói korábban megállapították, hogy az ismeretlen növények háromnegyedét kipusztulás fenyegetheti. A tudósok úgy vélik, hogy a le nem írt fajok közül sok segíthetné a jövőbeli gyakorlati felfedezéseket, például a gyógyszer- és üzemanyag-fejlesztéseket.

Alexandre Antonelli, a Kew Gardens tudományos igazgatója szerint vizsgálatukkal a célzottabb természetvédelmet, valamint a felfedezések ütemének felgyorsítását szeretnék támogatni. „Az ENSZ jelenlegi célkitűzései szerint ebben az évtizedben a bolygó 30 százalékát védetté tesszük, de nem tudjuk, hogy mely területeket kell megóvni, ha nem rendelkezünk a megfelelő információkkal” – emelte ki.

Antonelli szerint a korábbi kutatások feltárták, hogy a biológusok eddig nem voltak különösen hatékonyak a biológiai sokféleség dokumentálásában. „Újra és újra visszamentünk ugyanazokra a helyekre, és elhanyagoltunk néhány olyan területet, ahol sok faj lehet” – tette hozzá.

Az érintett régiók többsége Ázsiában található, itt 22 területet azonosítottak, ezek közé tartozik Szumátra, a Himalája keleti része, az indiai Asszám, illetve Vietnám.

Afrikában Madagaszkár és Dél-Afrika egyes vidékei, míg Dél-Amerikában Kolumbia, Peru és Brazília délkeleti része különösen ígéretes.

A területek szinte mindegyike átfedésben van olyan térségekkel, amelyeket korábban a biológiai sokféleség forrópontjaiként írtak le. Ezek olyan régiók, amelyek rendkívül gazdagok a fajokban, ám gyakran komoly fenyegetésnek vannak kitéve.

Sok olyan országban, ahol a botanikai szempontból feltáratlan területek fekszenek, korlátozott a kapacitás a fajok hivatalos azonosítására. A szakértők remélik, hogy eredményeik inspirálják majd a kutatóintézetek és a helyi emberek közötti együttműködéseket.

Jövő hónapban a kolumbiai Caliban rendezik meg a Cop16 nevű, biológiai sokféleséggel foglalkozó csúcstalálkozót. A világ kormányai utoljára 2022-ben ültek össze megvitatni az élővilág megóvásának céljait, akkor kulcsfontosságú megállapodás született.