Tudomány az élet nagy kérdései

Miért vonzódnak a rovarok a lámpafényhez?

Mindaugas Dulinskas / Getty Images

Akár halálosak is lehetnek a forró izzók a rovarok számára, de akkor mégis miért repülnek oda hozzájuk mindig? – teszi fel a kérdést a Live Science cikke.

A jelenséget az évszázadok alatt számos tudás próbálta megfejteni, ezért több elmélet is született vele kapcsolatban. Az egyik elképzelés szerint például sok ízeltlábú a Holdat használja az éjszakai tájékozódáshoz, a mesterséges fényforrásokat pedig összetévesztik ezzel az égitesttel. Hasonló megállapítást tett egy új, 2024-ben publikált tanulmány is, amelyben a szakértők több száz, éjszaka repülő rovarokról készült videót elemzett ki. A kutatók nagyon érdekes dolgot vettek észre: az összes ízeltlábú a hátát fordítja az izzó felé, amikor csak teheti.

Ez alapján a tudósok azt feltételezik, hogy a rovarok valóban irányadónak használják az éjszakai fényforrásokat, és az ő fejükben a világosság a felfelét, a sötétség pedig a lefelét jelenti, ezért fordítanak hátat a lámpáknak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a földre helyezett, felfelé világító izzók hatására ezek az állatok fejre állnak és lezuhannak. Éppen ezért a kutatók arra kérnek mindenkit, ha tehetik, ne helyezzenek házuk köré ilyen lámpák, és törekedjenek arra, hogy minél kevesebb izzó legyen a kertjükben.