Tudomány zöldövezet

Európát is elérték a vörös tűzhangyák

Gary Carter / Getty Images

Egy új tanulmány alapján Szicíliában is megjelentek a vörös tűzhangyák (Solenopsis invicta) – írja a ScienceAlert. Ez az első alkalom, amikor a fajt Európában észlelik, igaz, korábban a határon több szennyezett terméket is sikerült kiszűrni.

A rovarok eredetileg Dél-Amerikában honosak, ám már Ausztrália, Új-Zéland, számos ázsiai és karibi ország, valamint az Egyesült Államok területén is jelen vannak. A vörös tűzhangyák új élőhelyeiken komoly károkat okoznak az őshonos fajoknak.

Az állatok alkotják jelenleg az ötödik legköltségesebb invazív fajt a bolygón, a rovarok több milliárd dolláros környezeti kárt idéznek elő világszerte.

A szakértők attól tartanak, hogy Európában is úgy elterjednek, mint a világ más tájain.

„Nagy meglepetés volt, hogy ezt a fajt Olaszországban találtuk meg, de tudtuk, hogy eljön ez a nap” – mondta Mattia Menchetti, a Spanyol Evolúcióbiológiai Intézet munkatársa és a csapat tagja.

A hangyák csípése rendkívül fájdalmas, egyik különlegességük pedig, hogy hatalmas, akár félmilliós csoportokat alkotva nagyobb prédákat is képesek elejteni. A kolóniák elterjedve növényeket és állatokat pusztítanak, és az embereket is megkárosítják.

A faj főleg azokon a helyszíneken tud hódítani, amelyeket az ember már megzavart. A kutatók szerint a rovarok terjedése gyakorlatilag megállíthatatlan.

Menchetti és társai Siracusa közelében fedezték fel példányokat, összesen 88 fészket találtak. Nem világos, hogy a faj hogyan jutott el a területre, de elképzelhető, hogy az elmúlt évek tereprendezései és ültetési projektjei állnak a háttérben. A közelben fekszik egy jelentős kikötő, a rovarokat talán onnan hurcolták be. A térség lakói egyébként 2019 óta számolnak be csípésekről.

A kutatók becslése alapján az európai szárazföld mintegy 7 százaléka rendelkezik megfelelő éghajlattal a betolakodók számára, beleértve Európa városi területeinek felét.