Tudomány zöldövezet

Rejtett világot találtak az óceán mélyén

Ralph White / Getty Images

Bizarr teremtményekkel teli ökoszisztémát találtak egy tenger alatti vulkánnál – írja a Live Science. A helyszínen korábban nem látott fajokat, köztük férgeket, csigákat és polipokat fedeztek fel.

Az élővilág Közép-Amerika mellett, a Csendes-óceán mélyén fekszik úgynevezett hidrotermális kürtők mélyén. A kutatók azt követően észlelték az élőlényeket, hogy egy robotkarral lekaparták a tengerfeneket.

Jyotika Virmani, a Schmidt Ocean Institute ügyvezető igazgatója és az expedíció vezetője szerint régóta ismernek a szárazföldön felszín alatti üregekben élő állatokat, ahogy az óceán iszapjában és homokjában élőket is. Ez volt az első alkalom ugyanakkor, amikor hidrotermális forrásoknál keresték őket.

Egy új ökoszisztéma, amely egy másik ökoszisztéma alatt rejtőzik, valóban figyelemre méltó felfedezés, új bizonyítékot szolgáltat arra, hogy az élet hihetetlen helyeken is létezik

– mondta a szakértő.

A kutatók az 1970-es években találták meg az első hidrotermális kürtőket a Galápagos-szigetek közelében. A formációk olvadt gyertyákra emlékeztetnek, és ásványokban gazdag, forró vizet eregetnek. Az elképesztő hőség ellenére a kürtők környékén egyes baktériumok, rákok, csigák és más élőlények jól érzik magukat. A mostani volt az első alkalom, amikor a szakértők a képződmények mélyén keresték az életet.

A csapat előbb felkaparta a tengerfeneket egy robotizált karral, majd rácsos dobozokat helyezett ki, amelyekben később megfigyelhették a különböző állatokat. Az egyik faj, a Riftia pachyptila nevű féreg különösen érdekes volt a kutatók számára: fiatal példányokat ritkán látnak a kürtőknél, régóta azt feltételezik, hogy a lárvák a mélyben élnek.

A csapat azt tervezi, hogy folytatja a különleges ökoszisztéma vizsgálatát. Az eredményekről a későbbiekben számolnak majd be egy tanulmányban.