Tudomány zöldövezet

Szűznemzéssel szült egy krokodil

Eliot Ferguson / 500px / Getty Images

Először figyeltek meg szűznemzést krokodiloknál: tojásokat rakott egy 16 éve egyedül élő nőstény – írja a Live Science. A szakértők szerint a felfedezésnek köszönhetően akár a dinoszauruszok szaporodásáról is megtudhatunk többet.

A szóban forgó példány egy hegyesorrú krokodil (Crocodylus acutus), amely 2002 óta él fogságban teljesen egyedül, 2018 januárjában mégis 14 tojást rakott, anélkül, hogy párosodott volna.

A szűznemzés vagy partenogenezis egy aszexuális szaporodási forma, amelyhez nincs szükség hímre, tehát az egyedfejlődés csak a petesejtből indul meg, a hímivarsejtek részvétele nélkül. Ez a jelenség előfordul cápáknál, madaraknál, gyíkoknál és kígyóknál is, krokodiloknál viszont mostanáig soha sem figyeltek meg hasonlót.

A kutatók megállapították, hogy a lerakott 14 tojásból 7 csíraképes volt, ezeket inkubátorba helyezték. Ennek ellenére hónapokkal később sem keltek ki, így felnyitották őket. A hétből hat tojás tartalma felismerhetetlen volt, egyikükben azonban egy teljesen kifejlett, de életképtelen magzatot találtak. A genetikai vizsgálatok szerint a magzat szinte teljes mása volt anyjának.

A szakértők úgy vélik, mivel most már a dinoszauruszok két legközelebbi rokonánál, a madaraknál és a krokodiloknál is bizonyított a szűznemzés, valószínűsíthető, hogy a hatalmas őshüllőknél is létezett ez a jelenség.