Megtalálhatták a Parkinson-kór fő okát

Egy friss tanulmány alapján a Desulfovibrio baktériumnemzetség tagjainak fertőzése fehérjeaggregátumok kialakulását okozhatja fonálférgekben – írja az IFLScience. Az eredmények összhangban vannak azon korábbi megállapításokkal, melyek szerint a Desulfovibrio előfordulása összefügg a Parkinson-kór tüneteinek súlyosságával.

Bár minden esetet nem lehet ezen mikrobákkal összefüggésbe hozni, a szerzők úgy gondolják, hogy az érintettek többsége fertőzött lehet.

A Parkinson-kór a második leggyakoribb neurodegeneratív betegség, amely több mint nyolcmillió embert érint. Mivel a betegség leggyakrabban az élet későbbi szakaszában jelentkezik, várhatóan a szám a világ népességének öregedésével emelkedik majd.

Az új kísérletben Vy Anh Huynh, a Helsinki Egyetem PhD-hallgatója kollégáival Parkinson-kóros személyek emésztőrendszeréből származó Desulfovibrio baktériumtörzseket vitt be egy modellfaj, a Caenorhabditis elegans egyedeibe. A fertőzés következtében a férgekben aggregátum képződött az alfa-szinuklein nevű proteinből. Ez egy olyan fehérje, amely természetesen fordul elő az idegekben, a Parkinson-kórban és néhány egyéb betegségben szenvedő betegek agyában és gerincvelőjében pedig képes felhalmozódni.

KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images Egy Parkinson-kór által érintett idegsejt illusztrációja.

Régóta gyűlnek a bizonyítékok arra, hogy kapcsolat van a Parkinson-kór és a bélbaktériumok között, az azonban nem egyértelmű, hogy pontosan mely mikrobák lehetnek a felelősek. A szakértők most  a Desulfovibriót tartják az elsődleges gyanúsítottnak, de a helyzet nem egyszerű, hiszen ezen nemzetség tagjai sokszor egészséges személyeknél is jelen vannak.

A vizsgálatban a szakértők tíz betegtől, illetve azok házastársától gyűjtöttek be székletmintákat, ezekből emelték ki a Desulfovibrio baktériumokat, kontrollként pedig E. colit használtak. A házastársaknál észlelt leggyakoribb faj a D. fairfieldensis volt, elképzelhető, hogy ennek vannak biztonságos és veszélyes törzsei is.

Hogy a baktériumok hogyan idéznek elő fehérjeaggregátumokat, az egyelőre nem tisztázott. A jelenség hátterében talán az áll, hogy a Desulfovibrio kénhidrogént állít elő, ami elősegítheti a sejtekben a reaktív oxigénszármazékok termelését, ez pedig beindíthatja a felhalmozódást.

A tanulmány szerzői egyébként nem vitatják, hogy a Parkinson-kórnak egyéb okai is lehetnek, az esetek mintegy 10 százalékának hátterében például genetikai tényezők állnak. Érdemes kiemelni, hogy a Desulfovibrio és a betegség kapcsolatának bizonyításához további vizsgálatok szükségesek.