Idegen üstökös keringhet a Naprendszerben

Egy idegen rendszerből származhat az az üstökös, amely jelenleg napközelben jár – írja a Live Science. A 6 kilométer átmérőjű, 96P/Machholz 1 jelű objektumot az Európai Űrügynökség SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) műholdja figyeli.

Amikor egy üstökös megközelíti a Napot, jellegzetes csóva alakul ki mögötte, amely többnyire gázokból áll. 2008-ban 150 égitest csóváját elemezve a szakértők a különös összetétel miatt arra jutottak, hogy a 96P/Machholz 1 a Naprendszeren kívülről származhat.

SEAN GLADWELL / Getty Images Illusztráció.

Karl Battams, a washingtoni Tengerészeti Kutatólaboratórium munkatársa szerint az üstökös összetételében és viselkedésében is szokatlan.

Most, hogy az objektum csillagunknál van, a kutatók még többet deríthetnek ki róla.

Az égitestet David Machholz detektálta 1986-ban egy otthoni teleszkóppal. Az üstökös rendkívül nagy, emiatt nem párolog el teljesen, amikor elhalad a Napnál. Felfedezése óta az üstökös ötször közelítette meg csillagunkat, a legújabb elhaladás magyar idő szerint január 31-én, a korai órákban zajlott.

Elképzelhető, hogy az égitestet egy óriásbolygó gravitációja lökte ki eredeti rendszeréből, majd hosszú vándorlás után a Jupiter befogta, és elkezdett a Naprendszerben keringeni. Persze az is elképzelhető, hogy az üstökös valójában nem idegen, csak rendszerünk egy kevésbé ismert régiójából származik.