Tudomány zöldövezet

Ezért imádnak egyes embereket a szúnyogok

Egy új vizsgálat alapján a bőr speciális illata tesz egyes embereket szúnyogmágnessé – írja az MTI a The Guardianre hivatkozva. Az érintetteknek rossz hír lehet, hogy ez a tulajdonság évek alatt sem változik.

Leslie Vosshall, a New York-i Rockefeller Egyetem neurobiológusa szerint ha bizonyos vegyületek nagy mennyiségben fordulnak elő egy ember bőrén, akkor őt fogják a legtöbbször megcsípni a rovarok. A kutatók olyan kísérletsorozatot terveztek, amelyben egyes emberek illatát vetették össze. Arra kértek 64 önkéntest, hogy alkarjukon viseljenek nejlonharisnyát, amely átveszi a bőrük szagát. A harisnyákat egy hosszú cső végén egyesével csapdákba helyezték, ezután több tucat szúnyogot engedtek rájuk.

A rovarok a legvonzóbb szagú emberek mintája körül zsongtak, ez azonnal egyértelmű lett

– mondta Maria Elena De Obaldia, a tanulmány egyik szerzője.

A mintákat ezután „körmérkőzéseken” versenyeztették, míg kiderült, hogy a győztes illat nagyjából százszor vonzóbb volt a szúnyogoknak, mint az utolsó helyezett. A szakértők az egyiptomi csípőszúnyogot (Aedes aegypti) használták a kísérlethez, ez a faj terjeszti többek között a sárga-, a Zika- és a dengue-lázat.

Joao Paulo Burini / Getty Images

Matt DeGennaro, a Floridai Nemzetközi Egyetem munkatársa, aki nem vett részt a kutatásban, kiemelte: a tanulmány készítői ugyanazokat az embereket több éven át vizsgálták, a különbségek pedig megmaradtak A rovarok kedvenceinek bőrén egyes savak nagyobb arányban fordultak elő, mint másokén. Ezek a zsíros molekulák a bőr természetes hidratálásában vesznek rész, az emberek különböző arányban termelik őket. A bőrön élő egészséges baktériumok ezeket megeszik, így állítják elő a bőr illatprofiljának egy részét.

A vizsgálat segíthet új módszereket találni, melyekkel távol tarthatóak a szúnyogok. Elképzelhető, hogy a bőrbaktériumok befolyásolhatóak, és az ember vonzó illatán lehet változtatni.