Böfögő fekete lyukat figyeltek meg

Amikor egy csillag túl közel kerül egy fekete lyukhoz, a kozmikus szörnyeteg elkezdi feldarabolni az égitestet. Ezt a jelenséget nevezik árapály-katasztrófának (tidal disruption event, azaz TDE). Az extrém gravitáció végül teljesen széttépi a csillagot, melynek anyaga észlelhető sugárzást bocsát ki a fekte lyuknál. A folyamat viszonylag jól ismert, a 665 millió fényévre fekvő AT2018hyz jelű objektum esetében azonban a közelmúltban egy korábban nem látott eseményt dokumentáltak – írja az IFLScience.

A felfedezésről beszámoló tanulmány alapján csillag szétesett, majd elnyelése után három évvel a fekete lyuk felböfögte az anyagát.

Yvette Cendes, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársa szerint a jelenség óriási meglepetés volt, korábban senki sem látott hasonlót.

Science Photo Library – MARK GARLICK / Getty Images

Amikor 2018-ban detektálták az AT2018hyz-t, nem tűnt izgalmasnak. A sugárzása arra utalt, hogy egy egytized naptömegű, fekete lyuk által széttépett csillagról van szó. A TDE vizsgálata során azonban az égitest rendkívüli módon felragyogott. A fekete lyuk által kilőtt anyag a fénysebesség mintegy 50 százalékára gyorsult, ez ötször sebesebb, mint a legtöbb dokumentált TDE-kiáramlás. Úgy tűnik, valami egészen különleges dolog zajlik az érintett rendszerben.

Edo Berger, a Harvard Egyetem kutatója szerint több mint egy évtizede tanulmányozzák a TDE-ket rádióteleszkópokkal, néha pedig sikerül megfigyelni, ahogy a csillagot elnyelő fekete lyuk anyagot köp ki, felragyogva a rádiótartományban. Az AT2018hyz esetében viszont három éven át rádiócsend volt, ekkor jött a hatalmas kifényesedés.

A felfedezés érdekes kérdéseket vet fel a szupermasszív fekete lyukak viselkedésével kapcsolatban. A szakértők eddig is tudták, hogy az objektumok táplálkozása furcsa, de a friss eredmények tovább bonyolítják a képet. „Ez az első alkalom, amikor ilyen hosszú késést tapasztaltunk az elnyelés és a kiáramlás között” – mondta Berger. A csapat következő célja annak felmérése, hogy mennyire gyakori a jelenség.