Táplálhatja a daganatokat a zsíros étrend

MICHAEL HANSCHKE / DPA / dpa Picture-Alliance / AFP

A Beckman Intézet kutatói kimutatták, hogy közvetlen kapcsolat van a magas zsírtartalmú étrend és a szervezetben megnövekedett nitrogén-monoxid-szint között, ami gyulladás kialakulásához és a rákos betegségek előrehaladásának megnövekedett kockázatához vezethet – írja az EurekAlerten megjelent sajtóközlemény.

Szakértők régóta feltételezik, hogy az étkezési szokások megelőzhetik, és egyaránt súlyosbíthatják is a rákot. Amerikai kutatók most bebizonyították, hogy közvetlen kapcsolat áll fenn az étrendben lévő zsír mennyisége és a nitrogén-monoxid – egy természetben előforduló jelzőmolekula – mennyisége között, amely

a szervezet krónikus gyulladásával és a rákos állapot romlásával függhet össze.

„Próbáljuk megérteni, hogy a tumor mikrokörnyezetének apró változásai hogyan befolyásolják a betegség progresszióját molekuláris szinten. A rák egy nagyon bonyolult állapot” – nyilatkozta Anuj Yadav tudományos főmunkatárs, a tanulmány társszerzője. A rák ugyanis nemcsak néhány daganatsejtről, hanem a daganat teljes mikrokörnyezetéről is szól, amely közvetlenül támogatja a rákos sejteket. „A gyulladás jelentős szerepet játszhat ebben a környezetben. Bizonyos gyulladásos válaszok a magasan feldolgozott élelmiszerek fogyasztásából adódnak, amelyek magas kalória- és zsírtartalmúak. Meg akartuk érteni az élelmiszerek, a gyulladás és a daganatok közötti összefüggéseket molekuláris szinten” – mondta.

A magas zsírtartalmú étrend és a nitrogén-monoxid szint közötti összefüggés molekuláris szintű bizonyításához egy nagyon érzékeny, mélyszöveti képalkotásra alkalmas molekuláris szonda kifejlesztésére volt szükség.

Az ACS Central Science szakfolyóiratban megjelent tanulmányhoz a kutatók a szondával egy étrendi vizsgálatot végeztek egereken, összehasonlítva a magas zsírtartalmú étrenden élő (a kalória 60%-a zsírból származik), emlőrákos egerek tumorogenitását az alacsony zsírtartalmú étrenden élőkével (10% a zsírból származó kalória), miközben a nitrogén-monoxid szintjét is mérték a szervezetben.  „A magas zsírtartalmú étrend eredményeként a nitrogén-monoxid növekedését tapasztaltuk a daganat mikrokörnyezetében” – mondta Michael Lee, a tanulmány társszerzője.

A szerzők hangsúlyozták annak fontosságát, hogy bebizonyították a közvetlen kapcsolatot a magas zsírtartalmú étrend, a nitrogén-monoxid-szint növekedése és a daganatok fejlődése között.