Prosztatarákhoz köthető baktériumokra bukkantak

Rachel Hurst, a Kelet-Angliai Egyetem munkatársa és kollégái a The Conversationön mutatják be prosztatarákkal kapcsolatos áttörésüket. A daganat ezen típusa rengeteg férfit érint, a rák ugyanakkor nem minden esetben agresszív. Új tanulmányukban a szerzők azt vizsgálják, hogy mitől válhat a daganat gyorsan terjedővé és agresszívvá. Arra jutottak, hogy bizonyos baktériumoknak jelentős szerepük van a betegség viselkedésében.

A szakértők egy ideje tudják, hogy bizonyos kórokozók képesek rákot okozni, a humán papillomavírus (HPV) például méhnyakrákhoz vezethet.

A kutatók most öt olyan baktériumnemzetségre bukkantak, amelyek az agresszív prosztatarákhoz köthetőek.

Az érintett anaerob, azaz oxigéntől mentes környezetben előforduló csoportok az Anaerococcus, a Peptoniphilus, a Porphyromonas, a Fenollaria és a Fusobacterium. A szakértők négy új fajt is felfedeztek, melyek közül három az érintett nemzetségek tagja.

Tetra Images / Getty Images

Hursték több mint 600 férfi prosztataszövetét és vizeletmintáját elemezték, az alanyok között voltak egészséges és prosztatarákos személyek is. Azoknál, akiknél kimutatták az érintett mikrobákat, a daganat előrehaladása jóval gyorsabb volt. Ennek hátterében részben az állhat, hogy a mikroorganizmusok befolyásolják a gazdasejtek anyagcseréjét.

A jelenlegi prosztatarák-tesztek nem feltétlenül tudják előre jelezni, hogy a daganat mennyire lesz agresszív. A kutatók bíznak benne, hogy felfedezésük révén olyan vizsgálati módszert dolgozhatnak ki, amely segít a korai megismerésben.

A baktériumokkal kapcsolatban még rengeteg a kérdés. A szakértők például nem tudják, hogy maguk a mikrobák képesek-e rákot okozni, és ha igen, miként.