Tudomány zöldövezet

Alig maradt érintetlen tengerpart a világon

Egy új tanulmány alapján csupán a bolygó tengerparti ökoszisztémáinak 15,5 százaléka maradt érintetlen – írja az MTI a The Guardianre hivatkozva. Brooke Williams, a Queenslandi Egyetem munkatársa és kollégái műholdas adatok alapján állapították meg, hogy az emberi tevékenység milyen mértékben károsította a világ parti régióit.

A kutatók arra jutottak, hogy az elemzés utolsó évéig, 2013-ig kevés olyan part maradt, ahová a halászat és a bányászat nem ért el.A jelenség még olyan elzárt régiókban is megfigyelhető, mint a nyugat-ausztráliai Kimberley.

Matthew Micah Wright / Getty Images

A szakértők egy olyan korábbi tanulmányra alapoztak, amelyekben az emberi tevékenység szárazföldi és tengeri ökoszisztémákra gyakorolt hatásait mutatták be. A halászattól, mezőgazdaságtól, településektől, bányászattól és utaktól még érintetlen kis területek nagyrészt Kanadában fekszenek, ezt követik Oroszország, Grönland, Chile, Ausztrália és az Egyesült Államok partjai. A szigeteken élő nemzeteknél nagyon kevés érintetlen területet, viszont nagy fokú károsodást találtak.

Az emberi tevékenység leginkább a tengeri füveket, szavannákat és korallzátonyokat magába foglaló parti területeket sújtja. Williams szerint mivel a világ lakosságának nagy része parti területeken él, az ottani ökoszisztémákra nehezedő nyomás sokféle lehet, és mind a szárazföldet, mind a tengert érinti.