A migrén genetikai rizikófaktorait azonosították

Vasily Pindyurin / Getty Images

Egy nemzetközi tudóscsapat az emberi genom több mint 120 olyan régióját azonosította, amelyek kapcsolatban állnak a migrén kockázatával. Az úttörő tanulmány segít a kutatóknak jobban megérteni a migrén és altípusainak biológiai alapját, és felgyorsíthatja a világszerte több mint egymilliárd embert érintő betegség kezelésére vonatkozó kutatásokat – írja az EurekAlerten megjelent sajtóközlemény.

Ez a kutatás az eddigi legnagyobb, amely a migrén genetikai okait vizsgálja. Az eredményekkel a kutatók több mint háromszorosára növelték a migrén ismert genetikai kockázati tényezőinek számát.

Az azonosított 123 genetikai régió között kettő olyan, amely a közelmúltban kifejlesztett migrén-specifikus gyógyszerek célgénjeit tartalmazza.

A kutatásban Európa, Ausztrália és az Egyesült Államok vezető migrénkutatói dolgoztak együtt, hogy összegyűjtsék és elemezzék több mint 873 000 résztvevő genetikai adatait, akik közül 102 000 szenvedett migréntől. A Nature Genetics szakfolyóiratban publikált tanulmány szerint a kutatás a migrén altípusainak genetikai felbontásából is többet tártak fel.

A migrén nagyon gyakori rendellenesség, amely világszerte több mint egymilliárd beteget érint. Pontos oka a mai napig nem ismert, de úgy valószínűsíthető, hogy neurovaszkuláris rendellenesség, amelynek betegségmechanizmusai az agyban és a fej ereiben egyaránt előfordulnak. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a genetikai tényezők jelentősen hozzájárulnak a migrén kockázatához. Azonban régóta vita tárgyát képezi, hogy a két fő migréntípus – aurás migrén és aura nélküli, vagyis közönséges migrén – hasonló genetikai háttérrel rendelkezik-e.

Az eredmények azt mutatták, hogy a migrén altípusai közös kockázati tényezőkkel és csakis egyik vagy másik altípusra jellemző kockázati tényezőkkel is rendelkeznek. Az elemzések három olyan kockázati változatot emeltek ki, amelyek az aurával járó migrénre specifikusak, és kettőt, amelyek az aura nélküli migrénre specifikusnak tűnnek.

Ezenkívül az eredmények alátámasztották azt az elképzelést, hogy a migrént idegi és érrendszeri genetikai tényezők egyaránt előidézik, megerősítve azt, hogy a migrén valóban neurovaszkuláris rendellenesség.