Tudomány zöldövezet

Műanyagevő baktériumokra bukkantak

Egy új tanulmány alapján az óceánokban és talajban előforduló mikrobák világszerte úgy fejlődnek, hogy képesek legyenek elfogyasztani a műanyagot – írja a The Guardian. A szakértők mintákon végeztek genetikai elemzést, és mintegy 30 ezer olyan enzimet találtak, amelyek tíz különböző műanyagtípus lebontásában segíthetnek.

Ez az első globális tanulmány, amelyben a baktériumok műanyagfogyasztó képességét elemezték, a kutatók szerint a vizsgált organizmusok között négyből egy rendelkezik az ehhez szükséges enzimmel. Az enzimek mennyisége és típusai passzoltak az adott területen előforduló műanyagokéhoz.

Úgy tűnik, a műanyagszennyezés kimutatható hatást gyakorol a világ mikrobáira.

Minden évben több millió tonna műanyag áramlik a környezetbe, és külön problémát jelent, hogy a hulladékok jellemzően nagyon lassan bomlanak le. Az új elemzés jelentősége az, hogy a most azonosított enzimek hozzájárulhatnak a műanyag ipari kezeléséhez.

s0ulsurfing – Jason Swain / Getty Images

Jan Zrimec, a Chalmers Egyetem munkatársa és a csapat tagja szerint nem számítottak arra, hogy ennyi mikrobát és környezetet tanulmányozva ilyen sok enzimet mutatnak majd ki. A szakértők a világ 236 pontján begyűjtött mintákat elemezték.

A felfedezett enzimekből mintegy 12 óceánokból származik, szintjük pedig a víz mélyén bizonyult magasabbnak, ami összhangban van a szennyezéssel kapcsolatos adatokkal. Az észlelt enzimek közel 60 százaléka egyik ismert osztályba sem sorolható be. A szakértők következő célja az, hogy a legígéretesebb enzimeket laboratóriumi körülmények között is teszteljék.