Tudomány zöldövezet

Dögevő méheket figyeltek meg

Quinn McFrederick / UCR

Costa Rica rovarvilágának különlegességei közé tartoznak a keselyűméhekként ismert dögevő méhek. Laura Figueroa, a Cornell Egyetem rovarkutatója és társai friss tanulmányukban az állatok emésztőrendszerét vizsgálták – írja az IFLScience.

Az eredmények alapján a rovarok nemcsak nevükben és táplálkozásukban, hanem bélmikrobiomjukban is a keselyűkre emlékeztetnek.

A csapat 159 példányt gyűjtött be, melyek pollent, döghúst vagy mindkettőt fogyasztottak. Az egyedek 9 nemzetség 17 faját képviselték.

A szakértők csalikat helyeztek ki, és meglepő felfedezésre jutottak. Quinn McFrederick, a Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársa szerint a rovaroknak olyan kosárkáik vannak, amelyekben képesek elraktározni a húst, hasonlóan, ahogy pollenevő társaik a virágport.

A keselyűméhek alkotják a méhek egyetlen ismert csoportját, amely nem növény alapú táplálékokat fogyaszt. Az új vizsgálat alapján a dög-, a pollen- és a mindenevő méhek bélmikrobiomja nagyban eltér, a keselyűméheknél például gyakoriak a savas közeget szerető baktériumok. Az ilyen mikroorganizmusok vegetáriánus rokonaiknál nincsenek jelen. McFrederick szerint ezen baktériumok sokban hasonlítanak a keselyűk, hiénák és más dögevők emésztőrendszerében fellelhető mikrobákra.

Az organizmusok valószínűleg a fertőzésekkel szemben védenek. Táplálkozásuk ellenére a keselyűméhek is előállítanak ehető mézet, amely állítólag kifejezetten ízletes.