Korábban nem látott anyagra bukkantak egy botswanai gyémántban

Korábban nem látott ásványt találtak egy gyémántban – írja a Live Science. A davemaoit nevű anyagot Ho-kwang „Dave” Mao kínai-amerikai geológusról nevezték el, az ásvány a magas nyomású kalcium-szilikát perovszkitok (CaSiO3) első földi példája. A bolygón a wollastonit nevű CaSiO3 is fellelhető, a davemaoit azonban a földköpeny magas nyomásán és hőmérsékletén jön létre.

A szakértők egy ideje úgy gondolják, hogy az anyag a köpeny gyakori és fontos ásványa lehet. Közvetlen bizonyítékot ugyanakkor eddig nem találtak a davemaoit létezésére, mivel az anyag a felszínre kerülés során más ásványokká alakul át. A kutatók most egy olyan botswanai gyémántot elemeztek, amely 660 kilométeres mélységből származik.

A gyémántban érintetlen davemaoitot sikerült kimutatni.

A Nemzetközi Ásványtani Szövetség az eredmények alapján igazolta az anyag létezését.

Douglas Sacha / Getty Images

Oliver Tschauner, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem munkatársa és a csapat vezetője szerint a felfedezés meglepő volt. A kutatók nagy energiájú röntgennel mutatták ki az ásványt, az észlelt davemaoit mindössze néhány mikrométer széles. A felfedezés azt is jelenti, hogy a gyémántok a véltnél mélyebben is kialakulhatnak.

A kutatók úgy vélik, hogy az anyag fontos szerepet tölt be a földköpeny geokémiai folyamataiban. Az ásvány olyan elemeket tartalmazhat, amelyek a radioaktív bomlás során hőt szabadítanak fel, ily módon pedig a davemaoit hozzájárulhat a köpeny hőjének fenntartásához.