A nyáron biztosan sokan utaznak hajón a Balatonon, és azt is a legtöbben tudják, hogy az első gőzhajó a tavon Széchenyi István és Kossuth Lajos kezdeményezésére kezdett el közlekedni, és Kisfaludy volt a neve. Abba viszont talán kevesebben gondolnak bele, hogy vasút, illetve hajózható útvonal (a Sió-csatorna ekkor még nem volt alkalmas hajóközlekedésre) híján hogyan került egy 30 méter hosszú, 12 méter széles hajó a Balaton vizére.
Ugyan a tó partján kisebb csónakokat és vitorlásokat régóta építettek kisebb üzemekben, sőt egy fenékpusztai műhelyben akár nagyobb hajótesteket is el tudtak volna készíteni, ám az itt dolgozó trieszti ácsok gőzhajó építését nem vállalták. A Széchenyi alapította Balaton Gőzhajózási Társaság ezért a hajótestet az Első Duna-Gőzhajózási Társaság óbudai üzeméből rendelte meg, és
A gőzgépet hazai gyártó hiányában Angliából kellett megrendelni, innen tengeri úton jutott el Triesztig, onnan pedig szintén szekereken jutott el Füredre, ahol aztán a hajót összeállították.
A Kisfaludy a kalandos utazás után először 1846. szeptember 21-én futott ki a füredi kikötőből, és legközelebb is itt kötött ki, ugyanis ekkor még más, a fogadására alkalmas kikötő sem volt a tó partján, ezért az egyébként igen kellemesen elhelyezett utasok is részesülhettek a kényelmetlenségekből, mert mindenhol máshol csónakokba ülve kellett a partra jutniuk.