Tudomány zöldövezet

15 ezer éves vírusokat találtak az olvadó tibeti gleccserekben

NANOCLUSTERING / SCIENCE PHOTO LIB / MEE / Science Photo Library via AFP

Így kezdődnek az igazi horrorfilmek: amerikai kutatók 15 ezer éves vírusokat fedeztek fel egy olvadó tibeti gleccser jégtakarójában. Az Ohio Állami Egyetem szakértői a Guliya jégsapkájának jégmintáit vizsgálták meg, és kiderítették, hogy a felfedezett 33 vírustörzs közül 28-cal korábban még egyáltalán nem találkozott a tudomány – írja a Sicence Alert.

A BMC Microbiom tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint ezek a vírusok az igazán extrém körülmények között érezték jól magukat. A leggyakoribb közöttük a Methylobacterium baktériumokat megtámadó bakteriofágok voltak, előbbi kórokozó a jég metánkörforgásában játszik szerepet. Egyelőre nincs bizonyíték olyan vírusról, ami különösen veszélyes lehet az emberre – ez azonban még nem jelenti azt, hogy

a jövőben nem találhatnak ilyesmit az örökké fagyott rétegekbe zárva, amelyek most lassan kezdenek felengedni.

A most talált vírusok leginkább talajból érkező porból származnak, ami erősíti az elképzelést, hogy a jégsapkában lerakódott szennyeződések nagy része talajból felfújt por.

A szakértők szerint a jégsapkák és gleccserek, valamint a folyamatosan fagyott talaj olvadása két okból is problémás: egyrészt az ezáltal kiengedett metán és szén-dioxid gyorsítja a klímaváltozást, másrészt olyan vírusok és baktériumok kerülhetnek napvilágra, amelyekről semmit sem tudunk.