Vulkánok lehetnek ezen a furcsa holdon

A bolygó és holdja a Naprendszeren kívül, a Földtől 550 fényévnyi távolságra található a Berni Egyetem munkatársai szerint – írja az MTI.

A hold a Jupiter Ió nevű holdjának, a Naprendszer vulkanikusan legaktívabb égitestjének szélsőséges változata – véli a kutatócsoport. „Egy veszélyes vulkanikus világ lehet lávából álló olvadt felszínnel” – mondta Apurva Oza kutató. A Wasp 49-b nevű exobolygó, mely körül a hold kering, pontosan három nap alatt kerüli meg anyacsillagát.

A Nyúl csillagképben található Wasp 49-b bolygónál szokatlan mennyiségű nátriumgáz jelenlétét észlelték a kutatók. „A semleges nátriumgáz annyira távol van a bolygótól, hogy nagy valószínűséggel nem csillagszélből származik” – mondta Oza. Kutatók már 2006-ban megállapították, hogy az exobolygók esetében a nagy nátriummennyiség egy rejtett holdra vagy anyaggyűrűre utalhat.

Fotó: Berni Egyetem

A számítások, valamint a Jupiter és Ió nevű holdjának összehasonlítása alapján a nemzetközi kutatócsoport arra az eredményre jutott, hogy egy Ióhoz hasonlatos hold kielégítő magyarázatul szolgálhat a nagy mennyiségű nátriumra. „A nátrium pontosan ott van, ahol lennie kell” – mondta Oza.

A The Astrophysical Journal című folyóiratban közölt írásukban a kutatók megállapították, hogy egy szélsőségesen vulkanikus kis kőzethold több nátriumot és káliumot bocsáthat ki az űrbe, mint egy nagyobb gázbolygó.

Százszázalékos biztossággal azonban a tudósok nem jelenthetik ki, hogy a Wasp 49-b közelében egy vulkanikus aktivitású hold van, még ha ez meg is magyarázná a megfigyeléseket. Az is elképzelhető, hogy az exobolygót egy ionizált gázból álló gyűrű veszi körbe. Ezért további információkra és megfigyelésekre van szükség – mondta a kutató.