Egy betegség adta a korszakalkotó ötletet

Korábban a témában:

Az utánunk következő generációk már legfeljebb történelmi érdekességként fogják ismerni a nem is olyan régen még meghatározó városképi elemnek számító telefonfülkéket, illetve a kártyás és pénzbedobós készülékeket. Ahogy a mobiltelefonok megjelenése, úgy utóbbiaké is teljesen átalakította a telefonálási szokásokat, tömegeknek téve elérhetővé a technika ezen áldását.

A telefon Alexander Graham Bell általi, 1876-os bemutatása után az Egyesült Államokban rohamosan terjedni kezdett az új találmány. 1880-ra már közel 50 ezer telefonkészülék működött az országban, a következő évtizedben pedig egyre-másra épültek ki a városok közötti összeköttetések is. A magánszemélyként való telefonálás azonban a vagyonosak kiváltsága volt, a szolgáltatást ugyanis kizárólag igen borsos áron mért előfizetéssel lehetett igénybe venni.

Léteztek olyan vállalkozások, amelyek telefonálási lehetőséget kínáltak, ám ezekből kevés volt, és csak a nyitvatartási időben, egy kezelő segítségével telefonálhattak belőlük az emberek.

Segítség kell, de azonnal

Amikor a szabadidejében különféle találmányokat kiötlő connecticuti gépész, William Gray felesége lebetegedett, és ő orvost akart volna hívni hozzá, nem volt honnan. Tudta, hogy egy közeli gyárban van telefon, de onnan is csak hosszas győzködés után engedték telefonálni. Az asszony szerencsére a késedelem ellenére felgyógyult, ám Grayt nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy szükség lenne nyilvánosan, bárki által használható, könnyen elérhető telefonálási lehetőségre.

Telefon a Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Klinikájának folyosóján 1928-ban. Forrás: Fortepan/FOTE

Az első prototípuson egy pénzérme bedobása nyitotta ki a beszélő tölcsérét elzáró ajtót, ezt azonban visszadobták a megkeresett cégek, arra hivatkozva, hogy így egy érmével egymás után bármennyit lehetne telefonálni, ráadásul hasonló készülék hívása esetén a hívást a fogadónak is fizetnie kellene.

Ezután egy áttervezett modellt szabadalmaztatott Gray, és 130 évvel ezelőtt, 1889. augusztus 13-án fel is szerelték az első pénzérmével működő telefont Hartford egyik bankjának előcsarnokában.

Eleinte becsületkassza volt

Hogy mennyire más is volt akkor a világ, jól mutatja az, hogy Gray első megoldása tulajdonképpen egyfajta becsületkassza volt, hiszen a fizetendő összeget a telefonközpontos kisasszony a hívás végén mondta be a készülék használójának, majd a szerkezetbe beszerelt, a bedobott érme által megütött csengő hangját hallva nyugtázta, hogy megtörtént a fizetés.

Ha minden igaz, némi gyakorlattal elég jó pontossággal meg lehetett különböztetni a különböző érmék keltette hangokat. De Gray saját céget is alapított, a találmány pedig lassan terjedni kezdett.

Az emberek azonban nem nagyon kedvelték ezt az utólagos fizetési megoldást, a századfordulóra így a cég előállt az előre pénzbedobós készülékkel, majd 1909-ben továbbfejlesztették a mechanizmust úgy, hogy a gép vissza is adja az érméket, ha nem jött létre a kapcsolat. Az ezeket az újdonságokat tartalmazó 50A modellt 1911-ben kezdte forgalmazni Gray cége és a gyártást intéző Western Electric vállalat, és ekkor indult el igazán a pénzbedobós telefon diadalmenete.

A következő egy-két évben csak New Yorkban 25 ezer darabot szereltek fel, főként metró- és vasútállomások közelében, és egyre több helyen jelentek meg a telefonfülkék is.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.