Mégsem haldokolnak az űrhajósok a sugárzás miatt

Eddig úgy hittük, hogy a Nemzetközi Űrállomáson állomásozó űrhajósok életük során annyi ionizáló sugárzást kapnak, hogy az hosszú távon biztosan károsítja a szervezetüket, most azonban egy, a Scientific Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmány azt bizonyítja: valójában nem növeli meg lényegesen ez a mennyiség a szív- és érrendszeri betegségek vagy a rák kialakulásának esélyét.

Az amerikai Mortality Research & Consulting, Inc. kutatása során összesen 418 űrhajós adatait vizsgálták meg: 301 amerikaiét és 117 orosz / szovjet kozmonautáét. Ez a létszám lefedte az összes NASA űrhajóst 1959 óta, és néhány orosz vagy szovjet kozmonautát is. Közülük összesen 89-en hunytak már el, 53-an amerikaiak, 36-an oroszok voltak. A kutatáshoz azt figyelték meg, hogy hányan haltak meg szív- és érrendszeri betegségben vagy rákban, ezek a betegségek ugyanis eddig a hosszú távú ionizáló sugárzás közvetett következményeiként éltek a tudományos köztudatban.

Fotó: NASA

Az elhunyt asztronauták közül 30 százalékukkal végzett rák, és kevesebb mint 15 százalékukkal szív- és érrendszeri betegségek. A kozmonautáknál kicsit más volt az arány: nagyjából az űrhajósok fele halt meg szívbetegségben, 28 százalékuk pedig rákban.

A kutatók kimondták: ha az ionizáló sugárzás valamennyire befolyásolja is ezeknek a betegségeknek a kialakulását, az

nem elég számottevő ahhoz, hogy veszélyesnek lehessen nevezni.

Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a hosszabb távú űrrepülések azért még mindig veszélyesek lehetnek, egy Mars-út például teljesen más kategóriába tartozik, mint egy egyszerű ISS-misszió.