Tudomány

Lehet úgy tanítani, hogy az élmény legyen a gyereknek – kihirdették az Edison100 nyerteseit

Az Edison100 listán összesen száz jelöltből 6+1 kategóriában kiosztott elismerést olyan szereplők érdemelték ki, akik innovatív és jövőbarát módon fejlesztik az általános iskolás korú gyermekek tudását és készségeit az iskolák falain túl. A díjazottakról szakmai zsűri döntött, illetve közönségszavazás alapján dőlt el, ki kapja a hetedik díjat. Az Okos Doboz, a PontVelem Okos Program, a KórházSuli Alapítvány, a Káva - A Résztvevő Színháza, a NoBadKid, az Élménybiológia és a Tanulás Könnyítő Program vittek haza díjat tegnap este.

Magyarországon az oktatásról leginkább csak negatív színben hallani, pedig bőven akad olyan kezdeményezés, amire érdemes lenne odafigyelnünk akkor is, ha ezek nem éppen az állami rendszeren belül kapnak helyet. Az Edisonplatform pontosan ezeket a kezdeményezéseket támogatja az Edison100 listával, amelyen összegyűjtötte a legígéretesebbeket a felhívásra beérkezett projektek közül. A 100-as lista szereplői közül hat kategóriában legjobbat is hirdetett.

„Már az Edison100 listán is csupa olyan kezdeményezés szerepel, akiktől érdemes tanulni, és az is a célunk, hogy megmutassuk a jó gyakorlatokat Magyarországon, útmutatást nyújtsunk a szülőknek, pedagógusoknak, és mindenkinek, akit foglalkoztat a gyerekek jövője. Tegnap hat kategóriában mutattuk be a győzteseket, akiket a szakmai zsűrink, azaz Gondolkodó Körünk választott ki, illetve a közönségszavazás nyertesét is díjaztuk. Számunkra pedig legalább annyira fontos, hogy a tegnapi díjátadón találkozott először 100 olyan innovatív szereplő, akiket ugyanaz a cél hajt, és számos újszerű módszert alkalmaznak a gyerekek fejlesztésében. Ezzel a közösséggel kezdjük építeni az Edisonplatformot”- mondta el Barta Nikolett és Veres Rita, akik az Edisonplatform vezetői.

Barta Nikolett, az Edisonplatform egyik vezetője. Fotó: Edisonplatform

A Digitális világ kategóriában az Okos Doboz kapta a díjat, amely egy tankönyvfüggetlen digitális taneszköz. Gyakorlatilag egy weboldalról van szó, amelyen több mint tízezer grafikus feladat, harminc gondolkodási képességet fejlesztő játék és százhatvan egészségnevelési animáció található.  Az Okos Doboz oldalán tizenhatmillió feladatot oldottak meg már kétéves működése alatt, és évente négyszázezer gyerek látogat az oldalra.

Az Esély kategóriában a KórházSuli Alapítvány nyert, ami a betegségük miatt magántanulói státuszban tanuló gyerekeknek segít lépést tartani az iskolai tananyaggal, osztálytársaikkal, barátaikkal. A KórházSuli kortárs segítő csoportok önkéntes munkájára épül, így nemcsak a beteg, hanem az egészséges gyermekek széles rétegeinek tudását, szociális érzékenységét is fejleszti.

Fenntarthatóság kategória is volt, amiben a PontVelem Okosprogram vitte a prímet: a kezdeményezés játékos formában ösztönöz a szelektív hulladékgyűjtésre, a pénzügyi tudatosságra és a fenntartható életmódra, miközben hangsúlyozza az egymást segítő karitatív tevékenységek fontosságát.

Fotó: Edisonplatform

A Kreatív kategóriában a Káva – A Résztvevő Színháza kapta az első helyet, amely gyerekeknek és fiataloknak nyújt aktív gondolati, érzelmi és fizikai részvételre építő színházi nevelési előadásokat. Bevonáson alapuló előadótechnikát alkalmaz, mely elmossa a határt színészek és nézők között, így a résztvevők a lehető legnagyobb mértékben alakíthatják az eseményeket és személyes viszonyukat a fókuszba helyezett problémához. A módszert egyébként az is igazolja, hogy már 22 éve működik a színház.

A Tudatos nevelés kategóriát magasan a NoBadKid nevű kezdeményezés vitte, amelynek filozófiája az, hogy nincs rossz gyerek, csak meg nem értett, és hogy a legnehezebben tolerálható viselkedésű gyerekek vannak a legnagyobb bajban. A NoBadKid nem adja fel, eléri őket és megtesznek mindent, hogy őket és családjaikat sikerekhez segítsék mindennapi életük során. Gruber Andrea, a NoBadKid Közép- és Kelet-Európai Regionális igazgatója a díjátadóra még egy igazi „rossz gyereket” is magával hozott, élő bizonyítékként, hogy tényleg

bárkiből lehet sikeres gyerek és felnőtt, ha megfelelő módon foglalkoznak vele.

Az utolsó, Tudomány kategóriát az Élménybiológia vitte el, ami egy tudománynépszerűsítő felület, és összefoglaló neve az olyan inspiráló és innovatív módszereknek, melyeket nem csupán biológiatanárok, hanem bármely pedagógus alkalmazhat. Az alapító Joós Andrea biológiatanár, tudománykommunikációs szakember, aki kollégáival folyamatosan a 21. századi tanári önkép és módszertan fejlesztésén dolgozik.

A kategóriák győztesei. Kép: Edisonplatform

Ezeken kívül kiosztottak egy közönségdíjat is, amelyre 12 ezer ember adta le a szavazatát. A nyertes a Tanulás Könnyítő Program lett, amely olyan innovatív oktatási program, amely a tanulás öröméről szól. A gyerekek a sikeres, boldog életre készülnek, ahol öröm a tanulás. A TKP-módszerrel a gyerekek egyre kompetensebbnek érzik magukat a tanulás területén, megismerik önmagukat, értékeiket, erősségeiket, ezért bátrabbak magabiztosabbak és egyre sikeresebbek lesznek.

A Coca-Cola Magyarország egyik brandja, a Cappy külön mentorprogram keretében vette ki a részét az Edison100 szereplők támogatásából. Szűcs Judit, a Coca-Cola Magyarország képviseletében elmondta: „Azért döntöttünk a kiemelt támogatás mellett, mert a Cappy számára a jótett az apró figyelmességekről szól, amik kifejezik a törődést, közelebb hoznak minket egymáshoz és pozitív változásokat indítanak az életünkben.” A Cappy által mentorált szervezetek:

  • Amigos a gyerekekért Alapítvány,
  • Füri ZeneTér,
  • Hópárduc Alapítvány,
  • Hősök Tere, Igazgyöngy Alapítvány,
  • InDaHouse Hungary Egyesület,
  • Jeleven – A Jelnyelvi Játszótér,
  • Digital Skills – Okoseszközt Okosan,
  • Skool (Technológiai Oktatásért Alapítvány),
  • Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány

A Füri ZeneTér gyerekkórusa nyitotta egyébként a díjátadót, és ők is zárták le azt előadásukkal: a program lehetőséget ad a kicsiknek arra, hogy olyan dalokat énekelhessenek, amelyeket hallgatnak is, és élvezik, hogy előadhatják. Puskás Peti, a program egyik atyja videóüzenetben mondta el: ha a gyereknek egy ilyen pozitív élménye kötődik az énekléshez, akkor hamarabb tanulja meg komolyabb szinten, ha tényleg ez érdekli,

nem szolfézzsel és komolyzenével, hanem valami ilyesmivel kell kezdeni a zeneoktatást.

A Füri ZeneTér kórusa. Fotó: Edisonplatform

Az Edisonplatform jövőre is tervezi, hogy összeállít egy ilyen százas listát, miközben mentorálja a most kiválasztott programokat is. Fontos számukra a kutatás-fejlesztés is, 2020-ban lesznek komolyabb kutatások arról, hogy milyen oktatásra van szüksége a magyar gyerekeknek, és hogyan lehet őket igazán jól elérni. Fontosnak tartják azt is, hogy az Edison100 nem egy ranglista: a cél az volt, hogy kiválasszanak 100 olyan kezdeményezést, ami a maga nemében különleges, és hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek hatékonyabban, gyorsabban, és persze szórakozva tanulhassanak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik