3D medical background with magnifying glass examining brain depicting alzheimers research. 3d illustration3D medical background with magnifying glass examining brain depicting alzheimers research. 3d illustration

Évtizedekkel korábban felismerhető lehet az Alzheimer

Az Alzheimer-kór jelenlegi felismerése csak abban a fázisban lehetséges, amikor az agyi plakkok már olyan mennyiségben megjelentek, hogy az tüneteket is mutat. A Ruhr-Universität Bochum kutatói most kifejlesztettek egy új módszert, ami már akár évtizedekkel előbb is detektálhatóvá teszi a demencia egyik leggyakoribb okát.

Az Alzheimer-kóros betegek agyában kialakuló plakkok elsősorban béta-amiloid fehérjét tartalmaznak. Ezen fehérjék segítségével már azelőtt fel lehetne ismerni az Alzheimert, mielőtt a pakkok maguk megjelennének – a RUB kutatása most nyolc éves időtartamot írt be, de a fehérjék elváltozása már akár húsz évvel az Alzheimer kialakulása előtt megkezdődhet.

A módszer egyszerű vérteszttel kezdődik.

Az Alzheimer’s and Dementia: Diagnosis, Assessment and Disease Monitoring tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a vérteszt első változata még nem volt elég megbízható: ugyan a tünetmentes Alzheimert 71 százalékban felismerte, de nagyon sok fals pozitív eredményt hozott, ezért klinikai kutatásokra nem volt alkalmas. A tudósok ezért elkezdték továbbfejleszteni, a cél pedig az volt, hogy a fals pozitív eredményeket 9 százalékról lejjebb szorítsák.

Forrás: Flickr / Kalvicio de las Nieves

Az új módszer már két lábon áll: a kutatók az előbb említett vérteszt segítségével megállapítják, hogy ki esélyes az Alzheimerre, majd ezt tovább szűrik egy ennél sokkal kellemetlenebb vizsgálattal: a gerincvelőből kinyert cerebrospinális folyadék vizsgálatával lehet tovább szűkíteni a kört. Ezzel a módszerrel már 100-ból 87 alkalommal sikerült megállapítani helyesen az Alzheimer-kór jelenlétét, és a fals pozitív eredmények 100-ból 3-ra, azaz 3 százalékra csökkentek.

A klinikai kutatások most már végre elkezdődhetnek, és a kutatók azt remélik, hogy legalább nyolc évvel korábban fel tudják majd ismerni az Alzheimer-kór jelenlétét előrejelző hibás fehérjéket.

Ha a módszer tovább fejlődik, akár évtizedeket is nyerhetünk.

A korábbi felismerés egyébként újabb terápiás utakat nyithat meg, mivel a jelenlegi ismereteink szerint a plakkok kialakulása után az Alzheimer-kórral már sok mindent nem lehet kezdeni, de talán a felbukkanásuk előtt még megelőzhető, vagy legalább is lelassítható a folyamat.

Image: 73901219, Nagy L·szlÛval, kÈtszeres Bajnokok Lig·ja gyıztes kÈzilabd·zÛval beszÈlgett¸nk., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com