Évtizedekkel korábban felismerhető lehet az Alzheimer

Az Alzheimer-kór jelenlegi felismerése csak abban a fázisban lehetséges, amikor az agyi plakkok már olyan mennyiségben megjelentek, hogy az tüneteket is mutat. A Ruhr-Universität Bochum kutatói most kifejlesztettek egy új módszert, ami már akár évtizedekkel előbb is detektálhatóvá teszi a demencia egyik leggyakoribb okát.

Az Alzheimer-kóros betegek agyában kialakuló plakkok elsősorban béta-amiloid fehérjét tartalmaznak. Ezen fehérjék segítségével már azelőtt fel lehetne ismerni az Alzheimert, mielőtt a pakkok maguk megjelennének – a RUB kutatása most nyolc éves időtartamot írt be, de a fehérjék elváltozása már akár húsz évvel az Alzheimer kialakulása előtt megkezdődhet.

A módszer egyszerű vérteszttel kezdődik.

Az Alzheimer’s and Dementia: Diagnosis, Assessment and Disease Monitoring tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a vérteszt első változata még nem volt elég megbízható: ugyan a tünetmentes Alzheimert 71 százalékban felismerte, de nagyon sok fals pozitív eredményt hozott, ezért klinikai kutatásokra nem volt alkalmas. A tudósok ezért elkezdték továbbfejleszteni, a cél pedig az volt, hogy a fals pozitív eredményeket 9 százalékról lejjebb szorítsák.

Forrás: Flickr / Kalvicio de las Nieves

Az új módszer már két lábon áll: a kutatók az előbb említett vérteszt segítségével megállapítják, hogy ki esélyes az Alzheimerre, majd ezt tovább szűrik egy ennél sokkal kellemetlenebb vizsgálattal: a gerincvelőből kinyert cerebrospinális folyadék vizsgálatával lehet tovább szűkíteni a kört. Ezzel a módszerrel már 100-ból 87 alkalommal sikerült megállapítani helyesen az Alzheimer-kór jelenlétét, és a fals pozitív eredmények 100-ból 3-ra, azaz 3 százalékra csökkentek.

A klinikai kutatások most már végre elkezdődhetnek, és a kutatók azt remélik, hogy legalább nyolc évvel korábban fel tudják majd ismerni az Alzheimer-kór jelenlétét előrejelző hibás fehérjéket.

Ha a módszer tovább fejlődik, akár évtizedeket is nyerhetünk.

A korábbi felismerés egyébként újabb terápiás utakat nyithat meg, mivel a jelenlegi ismereteink szerint a plakkok kialakulása után az Alzheimer-kórral már sok mindent nem lehet kezdeni, de talán a felbukkanásuk előtt még megelőzhető, vagy legalább is lelassítható a folyamat.