Tovább él, akinek boldog a felesége

Korábbi kutatások kimutatták azt a meglepő tényt, hogy egy boldog társsal a házasság is hosszabb ideig tart, most viszont arra is készült kutatás, hogy ugyanígy hosszabb élet is vár ránk, ha boldoggá tudjuk tenni a másikat. A Psychological Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok, akik boldog társ mellett élik az életüket, mindenféle társadalmi-gazdasági, szociális helyzettől, demográfiai karakterisztikától és fizikai egészségtől függetlenül hosszabb ideig éltek, mint azok, akik mellett nem volt boldog a párjuk.

A Tilburg Egyetem kutatói arra is rájöttek, hogy a boldog társ az első számú előjele annak, hogy valaki milyen sokáig fog élni, minden mást, még a fizikai egészséget is megelőz a sorban. Sőt, ebből a szempontból fontosabb volt a partner boldogsága, mint az, hogy maga a megfigyelt személy mennyire volt boldog. Azok az alanyok, akik a kutatás elején boldog párról számoltak be,

kevesebb eséllyel hunytak el a következő 8 évben, mint azok, akiknek problémáik voltak a magánéletükkel.

A kutatók szerint azért fontos az eredmény, mert a segítségével meg lehet határozni, hogy mi tartozik az emberek szociális környezetének abba a kategóriájába, amely komolyan befolyásolja a mentális és fizikai egészséget, és egyébként, az egész életet. Az élettel való megelégedés faktoraiként szoktuk emlegetni a fizikai egészségre ható tényezőket, mint a táplálkozást és a mozgást, a partner lelkiállapota valószínűleg ezt is befolyásolja.

A kutatás az Egyesült Államokban készült 4400 ember részvételével, akik mind 50 év felettiek voltak. Mindegyikük együtt élt a partnerével, de 99 százalékban heteroszexuális párkapcsolatban, így a homoszexuális kapcsolatokról e téren egyelőre nem tudnak ilyen adatokat felmutatni.

Fotó: iStock

A kutatás nyolc éve alatt a résztvevők folyamatosan szolgáltattak adatokat olyan faktorokról, ami korábbi hipotézisek alapján befolyásolhatja a halandóságot: például az elégedettségükről, a társuk lelki támogatásáról, és a fizikai aktivitásukról.

A nyolc év végére a résztvevők 16 százaléka elhunyt, jellemzően olyan férfiak, akiknek rosszabbak voltak az értékeik: az egészségük, a munkájuk, a fizikai aktivitásuk, és a párkapcsolati elégedettségük is. Az elhunyt résztvevők párjai is nagyobb eséllyel hunytak el a 8 éves periódus alatt. A kutatás végén viszont a tudósok megállapították, hogy

a halandósági esély lassabban növekedett azoknál, akiknek boldog volt a társuk, mint azoknál, akik boldogtalan partnerről számoltak be.

Ami a kutatókat megdöbbentette, az az volt, hogy ez a tendencia akkor is maradt, ha minden más faktort számba vettek – tehát azok számára, akik kevesebb jövedelemhez jutottak, vagy rosszabb egészségről számoltak be, ugyanúgy lassabban növekedett a halandósági esély.

A kutatók megjegyezték, hogy a következő lépésben ki kellene terjeszteni a kutatásokat nemcsak a házasságra és a párkapcsolatra, de a szélesebb rokoni és baráti körre is.

flag of the european union on broken brick wall and half usa united states of america flag, crisis president and europe for europe business customs duties on products tax export and import concept