Tudomány bbc history

Egy STOP feliratú gomb hozott áttörést

Az önvezető autók hatalomátvétele az utakon csak idő kérdése, a liftek története viszont érdekes tanulságokkal szolgálhat abban a tekintetben, milyen ellenállást kell legyőzniük a mérnököknek, és mi vezethet végül áttöréshez.
Korábban a témában:

Az első, nem emberi vagy állati erővel működő felvonókat a XIX. század első felében kezdték szolgálatba állítani bányákban és gyárakban. Első „civil” felhasználásuk a szórakoztatás volt, vásárokon, bemutatókon repítették a magasba a közönséget. Mindennapi elterjedésükhöz nagyban hozzájárult Elisha Graves Otis, aki 1852-ben kifejlesztette a biztonsági liftet, amely meghibásodás esetén sem zuhan vissza a mélybe.

Ezután jött a zárt liftakna, a biztonsági ajtó, az elektromos lift, majd a XX. század első éveire már odáig is eljutott a technológia, hogy teljesen automatizált, az utasok vezérlésével működő lifteket is bemutattak.

Szakember nélkül nem merték

Csakhogy az emberek nem voltak hajlandók ilyeneket használni, ugyanis hozzá voltak szokva ahhoz, hogy a felvonókat profi kezelők működtetik, mert az úgy biztonságos. (Korábban erre valóban szükség is volt, mert nagy gyakorlatot igényelt a liftek pontosan az emeletekkel egy vonalban történő megállítása.) Mivel nem akartak beszállni a veszélyesnek tűnő, önjáró felvonókba, a megoldás nem terjedt el.

Teltek-múltak az évek, évtizedek, a lifteket pedig leginkább a kezelők irányították, közben megvívtak két világháborút, az emberiség meghódította a levegőt, megjelentek az első számítógépek, de a lifteket még mindig külön erre foglalkoztatott emberek kezelték.

Elisha Graves Otis shows his first elevator in the Crystal Palace, New York City, 1853. --- Image by © Bettmann/CORBIS
Otis bemutatja biztonsági liftjét 1854-ben. Forrás: Wikipedia

Áttörés: a STOP gomb

Végül eljött 1945, és New York mintegy 15 ezer liftkezelője nélkülözhetetlensége tudatában sztrájkba lépett. A magas épületekkel teli városnak komoly csapás volt a felvonók leállása, sokaknak naponta többször kellett megmásznia több tucat emeletet. Ez a sztrájk ugyan véget ért, de több másik is követte néhány éven belül – a felvonógyártók viszont már dolgoztak a megoldáson.

A kérdés persze nem az volt, hogy képesek-e egyszerűen kezelhető, szinte önműködő lifteket építeni, hanem az, miképpen lehet ezeket olyan formában tálalni, hogy az emberek biztonságban érezhessék magukat. A legfontosabb újítás egy nagy, feltűnő piros „STOP” gomb lett. Ez megadta azt az érzést a felhasználóknak, hogy alapvetően az övék és nem holmi ördögi szerkezeté a végső szó, ők irányítanak.

Megnyugtató hangfelvétel üdvözölte azokat, akik bátran beléptek a liftbe, elmagyarázva a gombok használatát, felhívva a figyelmet a nagy piros gombra, a vészcsengőre, egyes modellekben pedig a beépített vészjelző telefonra.

Fél évszázad

Az 1950-es évekre a sztrájkok, az intenzív kampány és az új megoldások végre eredményt hoztak: fél évszázaddal a feltalálásuk után végre hódítani kezdtek az „önműködő” liftek, és gyorsan ki is szorították a kezelő irányította modelleket.

Ugyan természetesen az önvezető autók sokkal bonyolultabb feladatot igyekeznek átvenni az ilyesfajta újításokat mindig gyanakodva fogadó emberektől, a kísérletező gyártóknak fontos lehet a tanulság: nem elég a megfelelő technológia, nagy figyelmet kell arra is fordítani, hogy a felhasználók úgy érezhessék, biztonságban vannak, és végső soron ők irányítják az eseményeket, nincsenek kiszolgáltatva a „gép” kényének-kedvének.

Ha erre kellő figyelmet fordítanak, talán ennek az új megoldásnak nem kell majd fél évszázad ahhoz, hogy használni is merjék az emberek.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Norwegian writer Karl Ove Knausgard poses in front of a hotel in Berlin, Germany, 02 October 2015. Photo:†Bernd von Jutrczenka/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.