Elindult a Napot felderítő űrszonda

24.hu

2018. 08. 12. 13:56

Az eredetileg tervezetthez képest egynapos késéssel indította útjára a Parker Solar Probe űrszondát a NASA.

A szondát egy Delta IV Heavy rakétával indították el a floridai Cape Canaveral-i űrközpontból – idézi az MTI. A Parker Solar Probe a Nap légkörét fogja vizsgálni, minden korábbinál közelebb kerül a csillaghoz: annak külső légkörébe, vagyis koronájába merül.

Eredetileg szombatra tervezték a fellövését, de azt az utolsó pillanatban – 1 perc 55 másodperccel a tervezett rajt előtt – lefújták, mert nyomáscsökkenés következett be egy héliumtartályban, de a műszaki problémát sikerült gyorsan megoldani.

A Parker Solar Probe űrszonda csaknem 12 centiméteres hőpajzsának köszönhetően hatalmas hőt és sugárzást képes elviselni. A szonda segítségével olyan közelről tanulmányozzák majd a Napot, ahonnan ember alkotta objektum még nem végzett kutatásokat.

Berepül a Nap koronájába, 6,1 millió kilométerre közelítve meg a felszínt, és ezzel hétszer közelebb jut, mint bármely korábbi szonda. (A Nap és a Föld átlagos távolsága 150 millió kilométer.) A kutatók 2025-ig tervezik a missziót, az űrszonda hét év alatt 24 kört tesz majd meg a Nap körül, hogy tanulmányozza a korona fizikai jellemzőit.

Illusztráció: NASA / BILL INGALLS / NASA / AFP

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018.
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez