Meteor in the starry sky

Zöld üstökös fog feltűnni az égen

Az objektum az elmúlt hetekben volt látható, de augusztus végétől ismét feltűnik majd az éjszakai égbolton.

A hatalmas, zöldes árnyalatú üstökös az elmúlt hetekben egyre közeledett a Földhöz. Ma jár a legközelebb bolygónkhoz – írja a Live Science. A szakértők szerint ez lehet az első alkalom, amikor az üstökös belépett a belső Naprendszerbe.

Az objektumot zöldes fénye miatt sokan csak Hulk üstökösként emlegetik, a hivatalos neve azonban C/2017 S3. Az égitestet 2017 decemberében fedezték fel a hawaii PanSTARRS teleszkópok.

A különös üstökös már több látványos eseményt is produkált június óta. Felületén két alkalommal is megfigyeltek robbanásszerű kitöréseket.

Az efféle jelenségek meglehetősen gyakoriak az üstökösökön, a kutatók viszont nem tudják, hogy pontosan milyen okok miatt alakulnak ki. A csillagászok sokáig úgy vélték, hogy a kitörések hátterében az áll, hogy az üstökösök igen fagyos környezetből, a Pluto pályáján túlról érkeznek, és mikor közelebb kerülnek a Naphoz, felmelegednek. Ennek hatására nő a nyomás, ez pedig gejzírszerű eseményeket idéz elő.

A Rosetta űrszonda későbbi megfigyelései ugyanakkor mást mutattak. Az adatok felfedték, hogy valószínűleg helyi földcsuszamlások állnak a jelenség hátterében, melyek fellökik a talajról a port és egyéb anyagokat.

Bármi is okozza a kitöréseket, a második esemény után óriási gázfelhő képződött a C/2017 S3 körül. Brian Koberlein, a Rochester Műszaki Intézet munkatársa szerint a felhő zöldes színét a cianid- és a szénmolekulák adják, ahogy felmelegednek a Nap hőjétől, és ionizálódnak.

A különös üstökös feltűnése természetesen megmozgatta a konteósok fantáziáját, és a világvége közeledtét vélték felfedezni az objektum érkezésében. Sztaniszlav Sort, a Tau teleszkóp munkatársa ugyanakkor nyugalomra intett: az objektum kifejezetten távol halad el, így semmiféle fenyegetést nem jelent a Földre.

Mikor a C/2017 S3 a legközelebb jár majd bolygónkhoz, 112 millió kilométer fogja elválasztani tőlünk.

A következő napokban az objektum egyre közelebb fog kerülni a Naphoz, augusztus 16-án pedig a lehető legközelebb lesz a csillaghoz. Ezután az üstökös ismét elindul majd a Naprendszer külseje felé.

Jelenleg az objektum túl közel van a Naphoz, így nem látható. De nem kell félni, miután a C/2017 S3 augusztus végén ismét eltávolodik a csillagtól, újra feltűnik majd az éjszakai égbolton.

Kiemelt kép: Thinkstock