Elszabadult egy pokoli tűzgolyó az űrben

Óriási, szabadon sodródó bolygót fedeztek fel a Naprendszeren túl, amelynek felszíne 825 Celsius-fokos.

A bolygótömegű objektum becsületes neve SIMP J01365663+0933473, és tényleg óriási: tömege tucatnyiszor nagyobb a Jupiterénél, mágneses mezeje 200-szor haladja meg a Naprendszer legnagyobb bolygójáét – idézi az MTI a The Astrophysical Journal szaklapban megjelent tanulmányt.

A Naptól mintegy 20 fényévnyi távolságban van, kora 200 millió év, anélkül sodródik az űrben, hogy egy anyacsillag körül keringene. Ezért nevezik „kóbor planétának”.

Ez az objektum a bolygó és a barna törpe határán van, számos meglepetéssel szolgál, melyek valószínűleg segíthetnek nekünk abban, hogy jobban megértsük a csillagokon és bolygókon zajló mágneses folyamatokat

– mondta Melodie Kao, az Arizonai Állami Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.

Súlya ellenére az újonnan felfedezett bolygó átmérője a Jupiterének csupán 1,2-szerese, felszínén mintegy 825 Celsius-fokos hőmérséklet uralkodik. Összehasonlításként: a Nap felszíni hőmérséklete 5500 Celsius-fok.

Illusztráció: MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / SCIENCE PHOTO LIBRARY