Rejtélyes égitestet találtak a Naprendszeren kívül

24.hu

2018. 08. 07. 13:31

Szakértők egy csoportja egy magányos, 20 fényévre található bolygó nagyságú objektumot elemezve felfedezte, hogy az égitest igen erős mágneses mezővel rendelkezik.

Az új kutatás szerint az objektum mágneses mezeje 200-szor erősebb, mint a Jupiteré – írja a Space.com. Utóbbi bolygó mágneses tere pedig 16-54-szer erősebb a földinél.

A szakértők egyelőre nem tudják, hogy a SIMP J01365663+0933473 jelű égitest hogyan tarthat fenn egy ilyen jelentős mágneses mezőt, illetve ilyen látványos sarki fényeket.

Ez a különös objektum azért érdekes, mert a mágneses dinamómechanizmusainak tanulmányozása új betekintést engedhet arra, hogy ugyanezen mechanizmusok miként működhetnek az extraszoláris bolygókon – azaz a Naprendszerünkön túli bolygókon

– nyilatkozta Melodie Kao, az Arizonai Állami Egyetem asztrofizikusa és az új tanulmány vezető szerzője. A szakértő hozzátette, elképzelhető, hogy hasonló mágneses folyamatok gázóriásokon és Föld-szerű égitesteken is megfigyelhetőek.

Az égitestet még 2016-ban fedezték fel, azóta pedig számos furcsaságot találtak az objektumnál. A SIMP J01365663+0933473 feltételezhetően egy úgynevezett barna törpe. Az efféle objektumok hatalmasak, de nem elég nagyok ahhoz, hogy beinduljon bennük a hidrogén fúziója, és így nem alakulhatnak csillaggá. A kutatók szerint nagyjából 13 jupitertömegnél lehet az a határ, mely felett barna törpéről, és nem bolygóról beszélhetünk.

Eredetileg a szakértők azt hitték, hogy a SIMP J01365663+0933473 egy óriási, öreg barna törpe. A későbbi megfigyelések azonban rávilágítottak, hogy az égitest viszonylag fiatal, csupán 200 millió éves, tömege pedig 12,7-szerese a Jupiterének. A vizsgálatok azt is felfedték, hogy az objektum nem kering semmilyen csillag körül.

Kao szerint a SIMP J01365663+0933473 épp a bolygó és a barna törpe közti határon fekszik.

Az új eredmények további érdekessége, hogy rádiós megfigyelésekkel sikerült tanulmányozni az objektum sarki fényeit. Ez azt jelenti, hogy a rádiótávcsövek képesek lehetnek azonosítani az exobolygókat a sarki fényeik segítségével.

Kiemelt kép: Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF/Caltech