Ez a csillag megette a bolygóit

24.hu

2018. 07. 19. 16:37

Viszonylag közel van hozzánk a csillag, amelyik minden bizonnyal felfalta egy vagy több bolygóját. Amelyeknek ő volt a „Napjuk”.

A fiatal, mindössze tízmillió éves RW Aur A jelű csillag 450 fényévnyire van a Földtől, a Bika csillagképben található. Csillagászok évtizedek óta figyelemmel kísérik, tavaly vették észre, hogy hogy különös képet mutat: a Chandra röntgencsillagászati műhold 30-szoros vastartalom-emelkedést és a fény jelentős fakulását tapasztalta.

Bolygófaló

Hans Moritz Günther, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MTI) kutatója úgy fogalmazott, sosem látott még olyat, hogy egy csillagon ekkorát változott volna a vas mennyisége. Szerinte ennek csak egy magyarázata lehet:

a csillag éppen bolygóját, vagy minibolygóit falja fel.

A szakember két lehetséges magyarázatot vizsgált meg, a bolygófelfalást találta jobbnak, ami számítógépes modellek alapján elképzelhető, de még senki nem látott ilyet. Az Astronomical Journal című szaklap aktuális számában megjelent tanulmánnyal kapcsolatban más tudósok kételyeket fogalmaztak meg.

Kételyek

Lehet, hogy izgalmas felfedezés történt, ám a bizonyítása körülményes és nem döntő

– idézi az MTI Avi Loeb véleményét a Harvard Egyetemről.

A Carnegie Tudományos Intézet exobolygókkal foglalkozó tudósa, Alan Boss szerint a magyarázat spekulatív.

Illusztráció: SEBASTIAN VOLTMER / LEEMAGE