Először készült kép egy bébibolygóról

Szakértők egy csoportja az Európai Déli Obszervatórium Nagyon Nagy Távcsövének (Very Large Telescope, azaz VLT) segítségével örökített meg egy közel Jupiter-nagyságú újszülött bolygót a Földtől 370 fényévre. Ez az első alkalom, amikor igazoltan sikerült képet készíteni egy bolygó formálódásáról.

A kutatók két külön tanulmányban számoltak be a felfedezésről – írja az IFLScience. A rendkívül fiatal égitest, a PDS 70b egy szintén fiatal csillag, a PDS 70 körüli gáz- és porlemezben helyezkedik el. Az objektum 2-3-szor nagyobb a Jupiternél, és gazdacsillagától mintegy 3 milliárd kilométerre kering.

A PDS 70b hőmérséklete legalább 1000 Celsius-fok, így jóval forróbb bármelyik naprendszerbeli bolygónál.

A formálódó gázóriást a VLT egyik műszerével, a SPHERE-vel (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) örökítették meg. A berendezéssel a csapat képes volt blokkolni a csillag fényét, és így csak a körülötte elterülő gáz- és porkorongra koncentrálhattak. A kutatók korábban is gyanakodtak arra, hogy egy bolygó helyezkedik el a lemezben, most pedig végre sikerült megpillantaniuk az égitestet.

Az ilyen, fiatal csillagok körüli korongok a bolygók születési helyei, de eddig csak néhány megfigyelés észlelte bennük a bébibolygók nyomait

– nyilatkozta Miriam Keppler, a Max Planck Csillagászati Intézet munkatársa. A szakértő hozzátette, egészen mostanáig nem volt biztos, hogy ezek a bolygójelöltek valóban égitestek, vagy csak a gáz- és porlemezek jellegzetességei.

A PDS 70b formálódása igen korai szakaszában járhat, ezért vizsgálata segíthet jobban megérteni a bolygók kialakulásának folyamatát. André Müller, az egyik tanulmány vezető szerzője szerint az égitesteket a fiatal csillagok korongjaiban kell megfigyelni, hogy alaposabban megismerhessük a bolygóformálódást.

(Kiemelt kép: ESO/A. Müller et al.)