This spectacular image from the SPHERE instrument on ESO's Very Large Telescope is the first clear image of a planet caught in the very act of formation around the dwarf star PDS 70. The planet stands clearly out, visible as a bright point to the right of the centre of the image, which is blacked out by the coronagraph mask used to block the blinding light of the central star.

Először készült kép egy bébibolygóról

2018. 07. 03. 14:55

Szakértők egy csoportja az Európai Déli Obszervatórium Nagyon Nagy Távcsövének (Very Large Telescope, azaz VLT) segítségével örökített meg egy közel Jupiter-nagyságú újszülött bolygót a Földtől 370 fényévre. Ez az első alkalom, amikor igazoltan sikerült képet készíteni egy bolygó formálódásáról.

A kutatók két külön tanulmányban számoltak be a felfedezésről – írja az IFLScience. A rendkívül fiatal égitest, a PDS 70b egy szintén fiatal csillag, a PDS 70 körüli gáz- és porlemezben helyezkedik el. Az objektum 2-3-szor nagyobb a Jupiternél, és gazdacsillagától mintegy 3 milliárd kilométerre kering.

A PDS 70b hőmérséklete legalább 1000 Celsius-fok, így jóval forróbb bármelyik naprendszerbeli bolygónál.

A formálódó gázóriást a VLT egyik műszerével, a SPHERE-vel (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) örökítették meg. A berendezéssel a csapat képes volt blokkolni a csillag fényét, és így csak a körülötte elterülő gáz- és porkorongra koncentrálhattak. A kutatók korábban is gyanakodtak arra, hogy egy bolygó helyezkedik el a lemezben, most pedig végre sikerült megpillantaniuk az égitestet.

Az ilyen, fiatal csillagok körüli korongok a bolygók születési helyei, de eddig csak néhány megfigyelés észlelte bennük a bébibolygók nyomait

– nyilatkozta Miriam Keppler, a Max Planck Csillagászati Intézet munkatársa. A szakértő hozzátette, egészen mostanáig nem volt biztos, hogy ezek a bolygójelöltek valóban égitestek, vagy csak a gáz- és porlemezek jellegzetességei.

A PDS 70b formálódása igen korai szakaszában járhat, ezért vizsgálata segíthet jobban megérteni a bolygók kialakulásának folyamatát. André Müller, az egyik tanulmány vezető szerzője szerint az égitesteket a fiatal csillagok korongjaiban kell megfigyelni, hogy alaposabban megismerhessük a bolygóformálódást.

(Kiemelt kép: ESO/A. Müller et al.)

Ebben a percben fordultunk rá az őszre