Tudomány az élet nagy kérdései

Így üti ki testünket a kajakóma

Az emberek többségének ismerős az az érzés, amikor egy kiadós vasárnapi ebéd után semmi másra nem vágyik, csak egy jó alvásra. A köznyelvben a jellegzetes elcsigázottságot gyakran csak kajakómaként emlegetik. A jelenség hátterében a különböző hormonok és hatásaik állnak.

Amikor táplálék kerül az emésztőrendszerbe, különböző hormonok szabadulnak fel, melyek más-más hatásokat váltanak ki. Az enterogasztron például a vérkeringést szabályozza.

Ahogy emelkedik a hormon szintje, egyre több vér áramlik a gyomorhoz és a belekehez, hogy elszállítsa az ott felhalmozódott, megemésztett anyagokat.

Emiatt a test többi részében kevesebb vér marad, ez pedig sokaknál fáradtságot okozhat.

Ebben az esetben a bevitt étel mennyisége váltja ki a kajakómát, sokszor azonban nem az elfogyasztott adag nagysága, hanem a táplálék minősége idézi elő a fáradtságot.

Kép: Thinkstock

Angus Stewart, az Edith Cowan Egyetem táplálkozási szakértője és dietetikusa a The Conversationön megjelent korábbi cikkében azt írta, régóta ismert tény, hogy a zsírokban és szénhidrátokban gazdag élelmiszerek álmosságot okoznak, a fehérjékben gazdag táplálékok viszont nem.

A magas szénhidrát tartalmú ételek fogyasztása például egy érdekes láncreakciót indít el. Az ilyen táplálékok miatt inzulin szabadult fel, amely hormon elősegíti a triptofán nevű aminosav bejutását az agyba. Ott a triptofán szerotoninná alakul, amely az étvágy szabályozása mellett az alvást is befolyásolja.

Hasonlóan segítheti az álmosság kialakulását a melatonin nevű hormon is, amely nagy arányban fordul elő a tejben – nem véletlenül segíthet az elalvásban egy pohár langyos tej megivása.

A fehérje dús ételek ezzel szemben olyan aminosavak szintjét emelik meg az agyban, melyek inkább stimuláló hatásúak.

A kajakóma kialakulását tehát számos (még a szakértők által sem teljesen feltérképezett) tényező befolyásolja. Természetesen van néhány trükk, amellyel elkerülhető az evés utáni fáradtság – már ha az ember nem szeretne egy jót szunyókálni.

  • figyeljünk az étel mennyiségére, és hagyjuk időt arra, hogy az éhség helyét átvegye a jóllakottság érzése
  • tartsuk a megfelelő egyensúlyt: 1:2 legyen az arány a fehérjében és a szénhidrátban gazdag adagok között
  • biztosítsunk minden ásványi anyagot és mikrotápanyagot, melyre a testünknek szüksége van (ezt zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával érhetjük el)
  • a főétkezés után ne pihenjünk le, helyette folytassunk mérséklet aktivitást.

AZ ÉLET NAGY KÉRDÉSEI

Mindig is foglalkoztatott valami, amire nem találtad meg a választ, esetleg nem volt időd utánajárni? Küldd el nekünk, és mi választ adunk az élet nagy kérdéseire.

Kövess minket rendszeresen, lehet, hogy a te kérdésed lesz a következő?!

(Kép: Thinkstock)

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.