Tudomány az élet nagy kérdései
Group of happy friends having nice food and drinks, enjoying the party and communication, Top view of Family gathering together at home for eating dinner.

Így üti ki testünket a kajakóma

Lugosi Péter
Lugosi Péter

újságíró. 2018. 03. 10. 12:25

Az emberek többségének ismerős az az érzés, amikor egy kiadós vasárnapi ebéd után semmi másra nem vágyik, csak egy jó alvásra. A köznyelvben a jellegzetes elcsigázottságot gyakran csak kajakómaként emlegetik. A jelenség hátterében a különböző hormonok és hatásaik állnak.

Amikor táplálék kerül az emésztőrendszerbe, különböző hormonok szabadulnak fel, melyek más-más hatásokat váltanak ki. Az enterogasztron például a vérkeringést szabályozza.

Ahogy emelkedik a hormon szintje, egyre több vér áramlik a gyomorhoz és a belekehez, hogy elszállítsa az ott felhalmozódott, megemésztett anyagokat.

Emiatt a test többi részében kevesebb vér marad, ez pedig sokaknál fáradtságot okozhat.

Ebben az esetben a bevitt étel mennyisége váltja ki a kajakómát, sokszor azonban nem az elfogyasztott adag nagysága, hanem a táplálék minősége idézi elő a fáradtságot.

Kép: Thinkstock

Angus Stewart, az Edith Cowan Egyetem táplálkozási szakértője és dietetikusa a The Conversationön megjelent korábbi cikkében azt írta, régóta ismert tény, hogy a zsírokban és szénhidrátokban gazdag élelmiszerek álmosságot okoznak, a fehérjékben gazdag táplálékok viszont nem.

A magas szénhidrát tartalmú ételek fogyasztása például egy érdekes láncreakciót indít el. Az ilyen táplálékok miatt inzulin szabadult fel, amely hormon elősegíti a triptofán nevű aminosav bejutását az agyba. Ott a triptofán szerotoninná alakul, amely az étvágy szabályozása mellett az alvást is befolyásolja.

Hasonlóan segítheti az álmosság kialakulását a melatonin nevű hormon is, amely nagy arányban fordul elő a tejben – nem véletlenül segíthet az elalvásban egy pohár langyos tej megivása.

A fehérje dús ételek ezzel szemben olyan aminosavak szintjét emelik meg az agyban, melyek inkább stimuláló hatásúak.

A kajakóma kialakulását tehát számos (még a szakértők által sem teljesen feltérképezett) tényező befolyásolja. Természetesen van néhány trükk, amellyel elkerülhető az evés utáni fáradtság – már ha az ember nem szeretne egy jót szunyókálni.

  • figyeljünk az étel mennyiségére, és hagyjuk időt arra, hogy az éhség helyét átvegye a jóllakottság érzése
  • tartsuk a megfelelő egyensúlyt: 1:2 legyen az arány a fehérjében és a szénhidrátban gazdag adagok között
  • biztosítsunk minden ásványi anyagot és mikrotápanyagot, melyre a testünknek szüksége van (ezt zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával érhetjük el)
  • a főétkezés után ne pihenjünk le, helyette folytassunk mérséklet aktivitást.

AZ ÉLET NAGY KÉRDÉSEI

Mindig is foglalkoztatott valami, amire nem találtad meg a választ, esetleg nem volt időd utánajárni? Küldd el nekünk, és mi választ adunk az élet nagy kérdéseire.

Kövess minket rendszeresen, lehet, hogy a te kérdésed lesz a következő?!

(Kép: Thinkstock)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.