Hatalmas mennyiségű vízjégre bukkantak a Marson

Kutatók egy csoportja nagy mennyiségű vízjeget azonosított a Mars felszínének közelében. A felfedezés komoly hatással lehet a jövő Mars-misszióira.

A Colin Dundas, a US Geological Survey munkatársa által vezetett csapat a Science folyóiratban ismertette eredményeit – számol be az IFLScience. A felfedezés a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) nevű eszközének köszönhetően született meg.

A szakértők 8 olyan közepes szélességi körök mentén elhelyezkedő területet azonosítottak, ahol a tereplépcsők (azaz a meredek, erodálódott partok vagy sziklák) hatalmas jégátfolyásokat fedtek fel.

Bizonyos régiókban a jég 100 méter vastag, és csupán 1-2 méterrel a felszín alatt fekszik.

A jégtömeg ráadásul a jelek alapján réteges, és nem sokban különbözik a földi üledékrétegektől. Ez azt jelenti, hogy a marsi jég egyes szintjei a vörös bolygó más-más geológiai korszakából származhatnak.

Dundas az IFLScience-nek azt mondta, a felfedezésnek köszönhetően jobban megérthetik az égitest jégtakaróinak függőleges szerkezetét. Az adatok azt mutatják, hogy a jégtömegeket csak vékony törmelékhalmaz borítja, bizonyos esetekben pedig finom rétegekből épülnek fel.

A kulcspont az, hogy a Marson vannak rétegelt jégtakarók, melyek elég sekélyen vannak betemetve

– tette hozzá a kutató.

Kép: Dundas et al/Science

A szakértők korábban is tudták, hogy az égitesten fellelhető némi jég, az új eredmények azonban rávilágítottak, hogy a közepes szélességi körök mentén milyen közel van az anyag a felszínhez. A felfedezés hatással lehet a jövő Mars-küldetéseire.

A Dundasék által azonosított jégtömegek meredeken helyezkednek el, ami arra utal, hogy a jég kifejezetten erős. A régiókban a csapat nem talált becsapódási krátereket, tehát az anyag geológiai szempontból fiatal, feltehetőleg még 1 millió éves sincs.

A jégtakarók bizonyos részein hatalmas kődarabokat fedeztek fel. Úgy tűnik, hogy a térségben folyamatos erózió zajlik, és a jég minden nyáron néhány millimétert visszahúzódik. A jelenségre a szublimáció is magyarázatot adhat, a marsi környezet alacsony nyomásán ugyanis a jég közvetlenül gázzá alakul.

A HiRISE eddig csupán a bolygó felszínének 3 százalékát térképezte fel, így könnyen elképzelhető, hogy további jégtömegek várnak felfedezésre.

(Kiemelt kép: NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA))