Fosszíliákra emlékeztető alakzatokat találtak a Marson

A Curiosity különös alakzatokat örökített meg a vörös bolygón. A marsjáró kutatócsapata szerint egyelőre az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a formák kristályokhoz köthetőek. Néhány asztrobiológus azonban azt állítja, hogy az alakzatok kísértetiesen emlékeztetnek bizonyos földi kövületekre.

A Curiosity marsjáró közelmúltban bemutatott felvételén különös kőzetformációk láthatóak – számol be az IFLScience. A kutatók a furcsa formákat „botszerű alakzatoknak” nevezték el.

A konteósoknak természetesen nem kellett sok, egyre több és több helyen jelent meg a hír, hogy megkövesedett organizmusokra, vagy éppen egy ősi civilizáció nyomaira bukkantak a vörös bolygón. A jelek alapján azonban nem egyszerű összeesküvés-elméletről van szó: néhány kutató is kiemelte, hogy a formációk földi kövületekre emlékeztetnek.

A Curiosity Twitter-bejegyzése szerint viszont a botszerű alakzatok kristályok, vagy olyan ásványok, melyek oldott kristályok helyét foglalták el.

A marsjáró múlt hónapban vette észre először a formációkat, majd az ünnepek alatt alaposabban is elemezte a régiót. A terület kémiai összetétele már akkor felkeltette a szakértők érdeklődését, amikor a Mars Reconnaissance Orbiter kimutatta, hogy a térségben sokkal több a kékes árnyalat, mint a szomszédos régiókban. A kutatók ezért úgy döntöttek, hogy a Curiositynek érdemes hosszabb ideig is tanulmányoznia a helyi talajt.

A szerkezet az Alpha Particle X-ray Spectrometer nevű berendezéssel elemezte a botszerű alakzatokat. Az eszköz alfa-részecskéket és röntgensugárzást bocsát a mintákra, a kőzetekből felszabaduló elektronok alapján pedig a kutatók következtetni tudnak az adott anyag összetételére.

A Curiosity a ChemCamet is bevetette a térség elemzésére. A marsjáró által gyűjtött adatokat jelenleg is vizsgálják a szakértők, így egyelőre nem tudni, hogy hogyan is jöttek létre a formációk. Remélhetőleg a közeljövőben kiderül az igazság.

NASA/JPL-Caltech/MSSS

Bár a Curiosity csapata egyelőre úgy véli, hogy valamilyen geológiai folyamattal születtek meg az alakzatok, néhány kutató másként látja a helyzetet. Barry DiGregorio, a Buckingham Asztrobiológiai Központ munkatársa például azt állítja, hogy a formák sokban emlékeztetnek az ordovíciumi nyomfosszíliákra.

Ashwin Vasavada, a NASA Jet Propulsion Laboratory szakértője és a Curiosity program kutatója a Space.comnak azt mondta, nem zárják ki, hogy az alakzatok biológiai eredetűek, de nem ez az elsődleges magyarázatuk. Mivel a formációk több irányban is szögletesek, így valószínűbbnek tűnik, hogy kristályformákkal van dolguk.

Ha sikerülne további botszerű alakzatokat is felfedezni a Marson, az sokat segítene a kialakulásuk megértésében.

(Kiemelt kép: Twitter/Curiosity Rover)