Mars like red planet, with arid landscape, rocky hills and mountains, for space exploration and science fiction backgrounds.

Végre rájöttek, miért nem lehet élet a Marson

2017. 12. 21. 11:44

Egy új tanulmány szerint a vörös bolygó szivacsszerűen viselkedő kőzetei teljesen kiszárították az égitest felszínét. A Mars így lakhatatlanná vált.

Az Oxfordi Egyetem Földtudományi Tanszékének munkatársai azokat az apró eltéréseket vizsgálják, melyek meghatározzák, hogy egy bolygó lakható-e – számol be az Independent. A kutatók elsőként a marsi környezetet elemezték.

Nagyjából 3 milliárd évvel ezelőtt a Marsot a Földhöz hasonlóan víz borította, az égitest azonban idővel teljesen kiszáradt. A szakértőket régóta foglalkoztatja a kérdés, hogy mi történt a bolygó vizével. Egyes elképzelések szerint a folyadék az űrbe szökött, miután a Mars mágneses tere összeomlott.

Az oxfordi kutatók új vizsgálatuk során viszont arra jutottak, hogy a víz a felszínbe zárva még mindig jelen lehet az égitesten.

A Marson a víz és a bazaltos kérget kialakító frissen kilövellt láva reakciója szivacsszerű hatást hozott létre

– mondta Jon Wade, a tanulmány vezető szerzője. A szakértő hozzátette, a folyamat hatására megváltozott a kőzet ásványi szerkezete, a felszín pedig kiszáradt.

Apró, de fontos eltérések

A Föld és a Naprendszer többi bolygója közti apró különbségek elegendőek voltak ahhoz, hogy csak a mi otthonunk váljon alkalmassá az élet számára.

A Mars és a Föld közti egyik legfontosabb eltérés az, hogy a vörös bolygó jelentős oxidációs körülmények közt formálódott, így a köpenyében található kőzeteknek magasabb a vastartalma. A helyi kőzetek 25 százalékkal több vizet tudnak megtartani, mint a földiek.

Jim McElwaine, a Durhami Egyetem munkatársa szerint az égitesten ugyan mára valóban nincs annyi víz, mint a Földön, ez azonban nem jelenti azt, hogy a Mars teljesen száraz. A kutató korábban vizsgálta már a marsi víz lehetséges forrásait, de az új tanulmány elkészítésében nem vett részt.

McElwaine úgy véli, hogy az egykori folyadék egy része jégként még ma is fellelhető a bolygón.

Olvadt jég nyomára bukkantak a Marson
A szakértők szerint a lerakódás geológiai szempontból egészen új.

Wade szerint fontos lehet más égitesteken is felmérni a kövek vízfenntartó, illetve környezetbefolyásoló képességét. A szakértó hozzátette, a Vénusz kifejezetten jó alany egy ilyen elemzésre, hiszen viszonylag keveset tudunk róla.

MISSION, TX - JUNE 12: A boy and father from Honduras are taken into custody by U.S. Border Patrol agents near the U.S.-Mexico Border on June 12, 2018 near Mission, Texas. The asylum seekers were then sent to a U.S. Customs and Border Protection (CBP) processing center for possible separation. U.S. border authorities are executing the Trump administration's "zero tolerance" policy towards undocumented immigrants. U.S. Attorney General Jeff Sessions also said that domestic and gang violence in immigrants' country of origin would no longer qualify them for political asylum status.   John Moore/Getty Images/AFP