A neutroncsillag-ütközés felfedezését választották 2017 áttörésének

24.hu

2017. 12. 22. 10:45

A Science folyóirat szerint az összeütköző neutroncsillagok azonosítása volt az idei év legjelentősebb tudományos áttörése. A folyóirat 2017 legnagyobb kudarcait is ismertette.

A folyóirat szerint az augusztus 17-én megfigyelt jelenség fontos asztrofizikai modelleket igazolt, felfedte sok nehéz elem születésének helyét, ráadásul az általános relativitáselméletet minden korábbinál alaposabb vizsgálatára is lehetőséget adott.

Az összeolvadás 130 millió fényévre történt, a jelenség hatására pedig hatalmas mennyiségű arany, platina, urán és higany keletkezett – számol be a Phys.org. Az ütközésből származó gravitációs hullámok észleléséről októberben számoltak be a LIGO-Virgo együttműködés munkatársai. Sok kutató már a bejelentés után azt hangoztatta: a felfedezés a csillagászat új korszakát fogja elhozni.

A Science szerint 2017 további jelentős eredményei közé tartozott egy új orangutánfaj azonosítása, a Dzsebel Irhud közelében 1961-ben talált lelet újabb elemzése, illetve egy spinális izomatrófiában szenvedő gyermek sikeres génterápiája.

A folyóirat emellett az idei év legnagyobb tudományos kudarcait is ismertette.

Science külön kiemelte a Donald Trump és az amerikai tudományos világ közt kialakult „súlyosan működésképtelen” kapcsolatot.

Az Egyesült Államok elnöke idén nem csupán a párizsi klímaegyezményből való kilépéssel ment szembe a tudománnyal, hanem bizonyos környezetvédelmi szabályok visszavonásával és a kutatásokra szánt költségvetés csökkentésével is.

A szexuális zaklatási botrány, illetve a kihalás szélére sodródott vaquiták megóvásáért indított projekt bukása szintén súlyosan érintették a tudományos közösséget.

(Kiemelt kép: NASA Goddard Space Flight Center/CI Lab)