fridge with food

Könnyen elhízhatunk, ha nem a megfelelő időben eszünk

Egy új, egereken elvégzett kísérlet alátámasztotta azt az elképzelést, mely szerint a táplálkozás időpontja komoly hatással van a testtömegre.

Az UT Southwestern Medical Center kutatói 5 egércsoporttal kísérleteztek. Az élőlények közül csak azok fogytak le a vizsgálat során, melyek csökkentett kalóriamennyiséget kaptak, és a normál táplálkozási ciklusuknak megfelelően ettek.

Joseph S. Takahashi, az UT Southwestern kutatója szerint az emberek estében ez azt jelenti, hogy a fogyókúra csak akkor lesz sikeres, ha nappal táplálkozunk. A szakértő úgy véli, a vizsgálat arra is utal, hogy amennyiben az ember rossz időpontban eszik, egyszerűen képtelen lesz a fogyásra.

A csapat high-tech érzékelőket és egy automatizált etetőrendszert használt a kísérletben. Új tanulmányukban a szakértők azt írják le, miként változott meg az egerek táplálkozási szokása és viselkedése a diéta hatására.

A kutatók szerint az evés időpontja nem csak a súlyra, hanem az ember napi biológiai órájára is hatással van. Sőt, az sem lehetetlen, hogy az étkezési szokások az élettartamot is befolyásolják.

A kísérletben két csoportban az egereket nem megfelelő időpontban, éjszaka etették – az egyik csoport 30 százalékkal kevesebb kalóriát, a másik korlátlan mennyiségű táplálékot kapott. Ezek az élőlények egyáltalán nem fogytak le, és éjszaka is aktívak maradtak, ami a krónikus álmatlanság jele lehet.

Az új eredmények igazán fontosak az táplálkozáskutatók számára, hiszen sok korábbi kalóriacsökkentéssel foglalkozó elemzésben csak nappal etetett egereket vizsgáltak. Bizonyos tanulmányokban a fogyókúra hosszú távú hatásaira vonatkozó adatok hibásak lehetnek, hiszen nem számoltak olyan rejtett faktorokkal, melyek az étkezés időpontjából eredeztethetőek.

Takahashi szerint korábban nehéz volt pontosan megállapítani, hogy a táplálkozás ideje és az élelem mennyisége milyen hatásokkal jár, a csapata által kidolgozott automatizált rendszer azonban rengeteget segített. Bár vizsgálatukban rövid távon alkalmazták az eszközt, akár hosszabb kísérletekhez is fel tudnák használni.

(Science Daily)

Single mother walking in city tunnel with baby in stroller.