Tudomány

A froclizás növeli a kreativitást

frocli (Array)
frocli (Array)

Egy tanulmány szerint jobban teljesítünk, ha a kollégáink gúnyos megjegyzéseket tesznek ránk. Na persze.

Az általános vélekedés szerit a szarkasztikus, véleményüket gyakran maró gúnnyal, malíciával megfogalmazó munkavállalók alkalmazása kontraproduktív, mert megmérgezi a munkahelyi légkört, és szétrombolja a kollektívákat. A munkáltatók többsége úgy gondolja, hogy a szarkazmusra hajlamos embereknek komoly önértékelési problémáik vannak – éppen ezt próbálják keresetlen élcekkel és kaján megjegyzésekkel takargatni.

Nos, tévednek; legalábbis ha hinni lehet annak a nemrég napvilágot látott kutatásnak, amely szerint a gúny fokozhatja a kreativitást és javíthatja az elvont gondolkodást. Ráadásul nem csak azoknál, akik gúnyolódnak, hanem azoknál is, akik hallgatják.

Francesca Gino, a Harvard Business School kutatója kollégáival együtt egy sor kísérletet végzett el, hogy felmérje a szarkazmus egyénekre és közösségekre gyakorolt hatásait. A kutatásban háromszáz ember vett részt, akiknek az volt a feladata, hogy párokba rendeződve szarkasztikus, őszinte vagy semleges megjegyzéseket tegyenek egymásra. Ezután olyan feladatokat kellett megoldaniuk, amelyek segítségével a tudósok tesztelhették, hogy mennyire kreatív és absztrakt a gondolkodásuk.

Gino és csapata az Organizational Behavior and Human Decision Processes című folyóiratban tette közzé a felmérés eredményeit. Mint írták, az adatok azt mutatják, hogy a gúnyos megjegyzéseknek kitett résztvevőknek jelentősen javult a kreatív problémamegoldó képessége.

Persze, mindez önmagában még nem jelenti azt, hogy egy kis froclizással bárkinek javítható a teljesítménye. „A szarkazmus hatékonysága azon múlhat, hogy a címzett képes-e megérteni a gúnyos megjegyzést – mondta a Quartznak nyilatkozva Ella Miron-Spektor, az Israel Institute of Technology pszichológusa, akik korábban hosszú ideig foglalkozott ezzel a témával. – A szarkazmus növeli a konfliktusérzést, ami negatív hatással lehet a másokkal való kapcsolatokra.”

A Harvard Business School kutatói a résztvevők hangulatának változásait is vizsgálták a kísérletek során. Mint kiderült, a szarkazmus elsősorban azoknak javította, akik humorosnak gondolták a nekik szánt gúnyos megjegyzéseket – ellentétben azokkal, akik inkább bántónak találták őket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik