A tanulás elvileg arra való, hogy a későbbi használat érdekében valamilyen új információt elraktározzunk. Ehhez képest a porosz oktatási rendszer első osztálytól kezdve arra neveli a diákokat, hogy a tanulás arra való, hogy az írásbeli vagy szóbeli számonkérésen betűpontossággal böfögjünk vissza adatokat.
Nem csoda, ha az ember egy idő után elfelejt hatékonyan tanulni – pedig a titka roppant egyszerű: úgy kell tanulni, mintha később tanítani kéne.
Ezt most egy amerikai kísérlet is bebizonyította. A résztvevők felének egyszerűen annyit mondtak, hogy magolják be a tananyagot, míg a másik felét arról tájékoztatták, hogy a gyakorlat vége az lesz, hogy le kell oktassák néhány társukat.
Talán senkit nem fog meglepni, hogy bár ugyanazt és ugyanannyi idő alatt kellett megtanulniuk, az utóbbi csoport sokkal jobban teljesített a kísérletet lezáró röpdolgozaton.