Tudomány

Nekünk még drága a környezettudatos életmód

A magyar lakosság 67%-a részesítene előnyben vásárláskor környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert, ha ez nem befolyásolja az adott termék árát, további 15,2%-uk - vagyis közel minden 7. ember -, pedig akkor is ilyen csomagolást választana, ha ez kicsivel drágábbá is tenné a terméket. Derül ki a GfK Piackutató Intézet által végzett felmérésből.

A GfK Piackutató Intézet 2013 decemberében, a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából országos, reprezentatív felmérést készített arról, mennyire fontos a magyar lakosságnak, hogy vásárlás során környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert válasszon. A felmérés legfontosabb tanulsága az, hogy a magyarok többsége előnyben részesítené azokat az élelmiszer csomagolóanyagokat, amelyekről tudja, hogy kevésbé terhelik a környezetet, s 15,2% anyagilag is hajlandó áldozni erre vásárlás során, ugyanakkor 17,8% válaszolt úgy, hogy akkor sem döntene környezetvédelmi szempont alapján, ha semmilyen különbség nem jelentkezne a termék árában.

Fontossági rangsorunk tej és gyümölcslé vásárlásakor:

1)    íz

2)     ár

3)     maradjon sokáig friss a csomagolásban

4)     márka

5)     akciós termék

6)     hazai termék

7)     zárható legyen a csomagolás

8)     a csomagolás fajtája, mérete

9)     legyen újrahasznosítható a csomagolás

10)  legyen környezetbarát a csomagolás

Arra a kérdésre, hogy melyik, folyékony élelmiszerekhez használt csomagolástípust lehet szelektíven gyűjteni, a válaszadók közel azonos arányban (95,7%, 95,7% és 93,3%) nevezték meg a PET, üveg és fém anyagú csomagolást, s kb. 10%-kal kevesebben (81,6%) vélték úgy, hogy a tej, gyümölcslé és más élelmiszerek csomagolásaként használt italos kartondoboz is szelektíven gyűjthető és újrahasznosítható.

„A lakosság a legtöbb esetben azért nem biztos abban, hogy az italos kartondoboz újrahasznosítható, mert összetett csomagolásról van szó: bár háromnegyed részben papír, emellett tartalmaz műanyag és alumínium réteget is. Ezek az elemek azonban könnyen szétválaszthatók, s külön-külön is újrahasznosíthatók”– mondta Molnár Zita, a Tetra Pak Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója.„Sikerült elérnünk, hogy 4 év alatt közel megduplázódott a Magyarországon szelektíven gyűjtött italos kartondobozok mennyisége, a növekvő tendencia ellenére azonban mégis 100-ból mindössze 21 darab italos kartondobozt gyűjtünk vissza szelektíven” – tette hozzá a szakember.

Hogyan választhatunk tudatosan, ha nem ismerjük a környezetvédő jelzést?

A felelős gyártók különböző jelzésekkel segítik a fogyasztókat a tudatos döntésben, de a felmérésből kiderül, hogy a lakosság nem feltétlenül ismeri ezeket. A magyarok 91,2% nem ismeri az FSCtanúsítás jelét, amely tanúsítja, hogy a Tetra Pak italos kartondoboza felelős erdőgazdálkodásból és egyéb, ellenőrzött forrásból származik.

Miért gyűjtsük szelektíven a tejes és gyümölcsleves dobozt?

Ma Magyarországon összesen 1,9 millió italos kartondobozt vásárolunk naponta, a megvásárolt mennyiségnek azonban mindössze kb. 21%-át, háztartásonként éves szinten kb. 26 darabot gyűjtünk szelektíven. Pedig az italos kartondoboz olyan jó minőségű papírrostot tartalmaz, amely kiváló alapanyag újrapapír termékekhez, így papír zsebkendő, WC papír, orvosi papírlepedő, kartondoboz és számos más, hasznos tárgy készül az újrahasznosításával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik