Tudomány

Az NFÜ templomokon látná a napelemet, Orbán az atomenergiát favorizálja – Zöldszüret

A megújuló energiákat támogató pályázatokat módosították, ezentúl az egyházaké a terep. A kormányfő szerint Magyarország természeti erőforrások híján az atomenergiában bízhat. A Greenpace nekimegy a Nemzeti Földalapkezelő pályázatoknak. Karosszériában lévő akkumulátor: 3 éve teszteli a VOLVO az átalakított S80-at.

Továbbra is értelmezhetetlen a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség döntése megújuló energiákat támogató pályázaton. Módosítva az eddigi tervet – kihajították az összes civil és céges pályázót, aztán pedig került a célra kétmilliárd Ft pluszforrás is. Pályázni mostantól csak a bejegyzett egyházaknak és vallási szervezeteteknek lehet. Nem világos, ezt mi indokolja, különösen úgy, hogy az egyházak eddig nem nagyon tülekedtek a napelem-telepítés vagy pelletüzem-építés lehetőségéért. Tényleg ekkora károsanyag-kibocsátók lennének az egyházak?

Magyarországon a villamos energia 40%-át atomerőművek állítják elő. A jelenlegiről 60-70 százalékra emelné Orbán Viktor az atomenergia részarányát, amely eredményeként 4-5 év múlva Magyarországon lehet a legolcsóbb áram az EU-ban. Hivatalos indiai látogatásán a kormányfő megjegyezte, Magyarországnak nincsenek természeti erőforrásai, így ez az egyetlen lehetőség a relatíve olcsó energia előállítására.

Újabb ökogazdasági akcióban a Greenpeace Magyarország. Hatalmas, magasból is jól látható „SAVE KISHANTOS” feliratot helyeztek el a szántóföldön. A felháborodás egyik oka, hogy az eddigi üzemeltető helyett tíz részre osztva mások nyerték el a Kishantosi Vidékfejlesztési Központ 452 hektáros állami tulajdonú földjét a Nemzeti Földalapkezelő pályázatán. A Greenpeace célja, hogy a génmódosított növények helyett vegyszermentes, mintagazdaságot hozzanak létre. Továbbá nyílt levelükben kifogásolják, hogy a nyertesek zömében nem helybéli vállalkozók, nagyrészt szubjektív, nem szakmai szempontok alapján nyertek.

Az Európai Bizottság nem véleményezi a tagállamok energiaár-szabályozási mechanizmusát, de általánosságban kijelenthető, hogy Brüsszel ellenzi az árszabályozást, a szabadpiaci ár híve. Ugyan rövid távon kifizetődőbbnek tűnhet az állami szabályzás, a szabad verseny viszont hosszú távon jobb lakossági árakat eredményezhet. “Ha a fogyasztói ár nem tükrözi a valós árat, akkor a vállalkozók a várható alacsony profit miatt nem lépnek majd be erre a piacra, nem lesz beruházás, nem lesz verseny, és ha nincs verseny, akkor ez a helyzet állandósul, és nincs, ami lenyomja az árakat” – ismertette a bizottsági álláspontot a szóvivő.

A VOLVO 3 éve teszteli azt az átalakított S80-at, melynek karosszériája nanotechnológiás akkumulátorral van telepakolva. A váz egy új anyagból készült, amely többek között karbonszálat, polimergyantákat, valamint nanoakkumulátorokat és szuperkondenzátorokat tartalmaz. Sokkal jobban formálható, mint az acél vagy akár az alumínium, ráadásul az autó össztömege is csökkent 250kg-mal. Az autó egyelőre a mai akksikkal is teljesít, 130km-es út megtételére alkalmas egy feltöltéssel, de a kutatók szerint a hatékonyság néhány éven belül növelhető, ráadásul a feltöltés ideje töredékére csökken.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik