Kék bolygót találtak

Bihari Dániel

újságíró. 2013. 07. 11. 22:03

A tőlünk meglehetősen messze keringő exobolygó csak színében hasonlít a Földre.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az Európai Űrügynökség (ESA) kutatói a Hubble űrtávcső segítségével első alkalommal határozták meg a valódi színét egy Naprendszeren kívüli bolygónak (exobolygó). A szakemberek arra jutottak, hogy a HD 189733b katalógusjelű exobolygó – egy gázóriás, amely 63 fényévnyire van bolygónktól -, mély kobaltkék, pontosabban az űrből nézve a színe hasonlatos a Földéhez.

A két bolygó közti hasonlóságok sora ezzel véget is ér. A HD 189733b ugyanis igen közel kering szülőcsillagához és felszínén több mint 1000 Celsius-fokos hőmérséklet uralkodik. A gázóriás a Földhöz legközelebbi exobolygók egyike, amely jól látható, amikor elhalad csillaga előtt, és amelyet a Hubble és más űrteleszkópokkal is régóta élénk figyelemmel követnek.

„A bolygó színének megállapítása úttörő dolognak számít – most már el tudjuk képzelni, hogy miként festene ez a bolygó, ha képesek lennénk közvetlenül szemügyre venni” – mondta Frederic Pont, az Exeteri Egyetem munkatársa, az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban közölt tanulmány társszerzője. Pont és kollégái azt vizsgálták, mennyi fény verődik vissza a bolygó felszínéről, hogy megállapítsák a színét. A kék szín nem egy trópusi óceán visszatükröződéséből ered, mint a Föld esetében, hanem egy meglehetősen viharos, a kutatók feltételezése szerint szilikátrészecskékkel tarkított légkörre vezethető vissza, e részecskék ugyanis kék fényt szórnak.

Bengaluru, 2018. április 18.
Gyertyás virrasztáson vesz részt egy nő egy csoportos nemi erőszak és gyilkosság áldozatául esett nyolcéves indiai lány emlékére Bengaluruban (korábban Bangalor) 2018. áprlilis 17-én. A nomád törzsben élő lány 2018 januárjában halt erőszakos halált az észak-indiai Dzsammu állam Kathua körzetében. (MTI/EPA/Dzsagadis Nv)