Kék bolygót találtak

A tőlünk meglehetősen messze keringő exobolygó csak színében hasonlít a Földre.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az Európai Űrügynökség (ESA) kutatói a Hubble űrtávcső segítségével első alkalommal határozták meg a valódi színét egy Naprendszeren kívüli bolygónak (exobolygó). A szakemberek arra jutottak, hogy a HD 189733b katalógusjelű exobolygó – egy gázóriás, amely 63 fényévnyire van bolygónktól -, mély kobaltkék, pontosabban az űrből nézve a színe hasonlatos a Földéhez.

A két bolygó közti hasonlóságok sora ezzel véget is ér. A HD 189733b ugyanis igen közel kering szülőcsillagához és felszínén több mint 1000 Celsius-fokos hőmérséklet uralkodik. A gázóriás a Földhöz legközelebbi exobolygók egyike, amely jól látható, amikor elhalad csillaga előtt, és amelyet a Hubble és más űrteleszkópokkal is régóta élénk figyelemmel követnek.

„A bolygó színének megállapítása úttörő dolognak számít – most már el tudjuk képzelni, hogy miként festene ez a bolygó, ha képesek lennénk közvetlenül szemügyre venni” – mondta Frederic Pont, az Exeteri Egyetem munkatársa, az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban közölt tanulmány társszerzője. Pont és kollégái azt vizsgálták, mennyi fény verődik vissza a bolygó felszínéről, hogy megállapítsák a színét. A kék szín nem egy trópusi óceán visszatükröződéséből ered, mint a Föld esetében, hanem egy meglehetősen viharos, a kutatók feltételezése szerint szilikátrészecskékkel tarkított légkörre vezethető vissza, e részecskék ugyanis kék fényt szórnak.