Eltűnő állatok, kihaló nyelvek

A nyelvi és a kulturális sokszínűség ott hanyatlik a leginkább, ahol kevesebb állat- és növényfaj él.

A világ nyelveinek 70 százaléka a bolygó legnagyobb biodiverzitású gócpontjain volt megtalálható, ám az adatok azt mutatják, hogy a biológiai környezet hanyatlásával ezek a területek elvesztették nyelveik és kultúrájuk egy részét is.

“Biológusok becslése szerint a fajok legalább ezerszer gyorsabban vagy még nagyobb mértékben vesznek el a történelmi arányokhoz képest, miközben nyelvészek azt jósolják, hogy a világ nyelveinek 50-90 százaléka el fog tűnni a század végére” – írták tanulmányukban a Penn State University kutatói.

Larry Gorenflo kutatásvezető a BBC hírportáljának kérdésére elmondta, hogy korábbi tanulmányok már találtak földrajzi kapcsolatot a két jelenség között, de nem szolgáltak a szükséges részletekkel: vagy a nyelveket listázták országonként, vagy egy térképre rajzolt ponttal jelezték az elhelyezkedést. “Azt azonban nem lehetett tudni, hogy a nyelvhasználat területe 2 vagy 200 kilométer kiterjedésű-e” – magyarázta Gorenflo a korábbi elemzések hiányosságait.

A mostani tanulmányhoz több adatot dolgoztak fel, így pontosabban sikerült leírniuk azt, ahogyan a nyelvek és a biodiverzitás párhuzamosan változott. Megvizsgáltak kisebb területeket is, amelyeken nagy a biológiai sokszínűség, például nemzeti parkokból és védett területekről is gyűjtöttek adatokat.

Eredményeik szerint a világon ma használt 6900 nyelv közül több mint 4800 olyan régiókban fordul elő, ahol nagy a biodiverzitás. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a biológiai sokféleség és a kulturális, nyelvi sokszínűség kölcsönös egymásra hatással alakult ki és változik.