Eltűnő állatok, kihaló nyelvek

24.hu

2012. 05. 14. 11:44

A nyelvi és a kulturális sokszínűség ott hanyatlik a leginkább, ahol kevesebb állat- és növényfaj él.

A világ nyelveinek 70 százaléka a bolygó legnagyobb biodiverzitású gócpontjain volt megtalálható, ám az adatok azt mutatják, hogy a biológiai környezet hanyatlásával ezek a területek elvesztették nyelveik és kultúrájuk egy részét is.

“Biológusok becslése szerint a fajok legalább ezerszer gyorsabban vagy még nagyobb mértékben vesznek el a történelmi arányokhoz képest, miközben nyelvészek azt jósolják, hogy a világ nyelveinek 50-90 százaléka el fog tűnni a század végére” – írták tanulmányukban a Penn State University kutatói.

Larry Gorenflo kutatásvezető a BBC hírportáljának kérdésére elmondta, hogy korábbi tanulmányok már találtak földrajzi kapcsolatot a két jelenség között, de nem szolgáltak a szükséges részletekkel: vagy a nyelveket listázták országonként, vagy egy térképre rajzolt ponttal jelezték az elhelyezkedést. “Azt azonban nem lehetett tudni, hogy a nyelvhasználat területe 2 vagy 200 kilométer kiterjedésű-e” – magyarázta Gorenflo a korábbi elemzések hiányosságait.

A mostani tanulmányhoz több adatot dolgoztak fel, így pontosabban sikerült leírniuk azt, ahogyan a nyelvek és a biodiverzitás párhuzamosan változott. Megvizsgáltak kisebb területeket is, amelyeken nagy a biológiai sokszínűség, például nemzeti parkokból és védett területekről is gyűjtöttek adatokat.

Eredményeik szerint a világon ma használt 6900 nyelv közül több mint 4800 olyan régiókban fordul elő, ahol nagy a biodiverzitás. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a biológiai sokféleség és a kulturális, nyelvi sokszínűség kölcsönös egymásra hatással alakult ki és változik.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)