Jövő héten meglesz az “isteni részecske”?

24.hu

2011. 12. 08. 08:18

Egy fizikus azt állítja, már csak pár napot kell aludni, hogy bejelentsék a Higgs-bozon létezését.

A francia-svájci határon épült hatalmas részecskegyorsítónak, a Nagy Hadronütköztetőnek – LHC – az egyik legnagyobb célja feltárni a részecskefizika standard modelljének egyik alapját alkotó részecskét, a Higgs-bozont.

A Higgs-bozont hírhedten nehéz megmérni, így a kutatók eddig nem nagyon találták nyomát, de ha végre megpillanthatják a protonütköztetések nyomán keletkező adatok között, akkor a modern fizika egyik legnagyobb álma valósul meg.

A CERN – Európai Nukleáris Kutatási Szervezet – egykori vezető elméleti fizikusa, John Ellis szerint a Higgs-bozon a fizika Szent Grálja, elengedhetetlen a többi részecske tömegének meghatározásához, és amelynek felfedezését várhatóan a jövő heti LHC legfrissebb adatainak bejelentésekor hozhatják nyilvánosságra.

Hogy látható legye, mennyire “keresik a tűt a szénakazalban” a fizikusok: csak ebben az évben a 350 billió részecskeütköztetésből 10 olyan adatot kaptak, amely esetleg a Higgs-bozonra utaló nyomokat tartalmazhat.

A bozonkutatáson jelenleg két egymástól függetlenül működő tudóscsapat dolgozik az ATLAS és a CMS érzékelőket felhasználva.

Susan Watts, a BBC egyik tudományos szerkesztőjének információi alapján – amelyet Ellis professzor erősített meg – a CERN-ben jövő hét kedden a szervezet egyik legfontosabb tudományos találkozóját fogják tartani. Hogy valóban a részecskefizika standard modelljét bizonyító Higgs-bozon felfedezését leplezik-e le? Ezt nem lehet tudni még pontosan, de kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Budapest, 2012. január 6.
Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke (j2) érkezik a kormányfő parlamenti dolgozószobájába. Mögötte áll Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (j), Fellegi Tamás, az IMF-tárgyalásokkal megbízott tárca nélküli miniszter (b2) és a Miniszterelnökséget vezető Varga Mihály (b).
MTI Fotó: Kovács Tamás