8,7 millió faj élhet a Földön

Jó részük még mindig ismeretlen az ember előtt. A szárazföldi állat fajok 86 százaléka vár még felfedezésre.

Az eddigi, a globális faji sokszínűséget illető becslések meglehetősen eltérőek voltak: a szakértők három- és százmillió közé tették a fajok számát.

Egy új elemzési technika segítségével a kutatóknak sikerült a korábban igen széles skálát leszűkíteniük – írták tanulmányukban Camilo Mora és kollégái, a Hawaii Egyetem és a kaliforniai Halifaxi Egyetem munkatársai. A kutatás eredményeit a PLoS Biology című szaklapban mutatták be.

A szakértők a törzset és az osztályt illető tudást vették alapul és abból becsülték meg a fajok számát. Kielemezték a jól ismert fajokat és azokból következtettek a kevésbé ismertekre. Így jutottak a 8,7 millió fajra – plusz-mínusz 1,3 millió.

Az elemzésbe a tudósok csak azokat az élőlényeket vonták be, amelyek rendelkeznek sejtmaggal – ezek az úgynevezett eukarióták. A sejtmaggal nem rendelkezőket, tehát például a baktériumokat, nem vették figyelembe a számítások során.

A Földön élő fajok messze a legnagyobb része állat – 7,8 millió -, őket követik a gombák 610 ezerrel és a növények 300 ezerrel. Az összes faj egynegyede az óceánokban él.

A kutatók úgy vélik, az ember a fajok sokszínűségének csupán töredékét ismeri: a szárazföldi élőlények 86 százalékát, a tengerben élőknek pedig 91 százalékát nem fedezték még fel.

Ha a mai eljárásokkal és a mai költségszámolások mellett térképeznék fel a még ismeretlen fajokat, több mint háromszázezer taxonómus 1200 éven át tartó munkájára lenne szükség hozzá, és a kutatások 364 milliárd dollárba kerülnének – írják tanulmányukban a szakértők.